|
|
|
|---|---|
|
Hälsningar till alla medlemmar! Lådan på min e38 728 kan vara konstig ibland. Jag köpte bilen för ca en månad sedan, och jag har inte provat den ordentligt än, men vad jag vet är att allt är inte som det ska i automatlådan. Problemet är att (under den korta tiden) bilen rullade inte två gånger i R-läge. Det räckte med att flytta spaken till P och sedan igen i R för att allt ska vara normalt igen. En gång hände samma sak i D-läge (rullade långsamt vid lättare gaspådrag antingen i 2:ans eller i 3:ans växel). 1. Min första fråga är varför missar den växel ibland? För att beskriva hela situationen kan jag säga att ibland kan det komma lite ryckiga växlingar, speciellt vid inbromsningen kan det hoppa ganska hårt från 2:an till 1:an och sedan kan det komma kraftigare ryck vid växlingen till 2:an igen. Konstigheter händer oftast vid stadskörning men annars växlar bilen ganska Ok med tanke på ålder. 2. Min andra fråga är om lådan är på gång att ge sig eller om det är någon vanlig åldersproblem (långmilarproblem)? Jag tänkte direkt på att oljebyte kan vara en idé och BMW tar 2500:- för olje- och filterbyte. 3. Min sista fråga är om det är smartare val att göra en diagnos på lådan innan man lägger pengarna på lådan som ändå är ganska slutkörd? Jag är enormt tacksam om ni kunde hjälpa mig att lösa detta problem. Tack på förhand. | |
|
vilken modell och hur gammal är bilen samt hur långt har den gått? Om det är en E38 så kan det vara plastkulorna som är dåliga. Finns ett mektips som tar upp ämnet. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
|
Hej Thomas, det är en 728 -96, har gått 23.000 mil enligt mätaren. Jag tittade på de berörda modeller angående plastkulor, men 728 var inte med så jag antar att det inte är plastkulor, men vad vet jag, de kanske finns där ändå. Sedan läste jag en hel del inlägg kring olika problem med automaten, och personligen tycker jag inte att det handlar plastkulor i det här fallet, men återigen så kan jag mycket väl ha fel i frågan. Jag hittade inte precis samma fall som på min låda, utan några liknande men jag blev inte mycket klokare. //Omerigo |
|
|
Tja prova byta olja....om den gått 23000 och det inte är gjort så bör det nog vara på sin plats. //Thomas Det är jobbigt att inte göra någonting...för man vet aldrig när man är klar. |
|
| Jag tror du ska byta olja ! Automatlådorna är väldigt känsliga på oljan ! Det ska vara precis rätt annars kan dom bete sig konstigt ! 2500:- på Bmw är det nog värt "Om det är felet" Tror bara oljan går på 1500:- till lådan sedan ska man ju byta lite mer saker samtidigt. 2500:- med jobb på bmw kanske lönar sig i längden? | |
|
Hej Bmw Beamer, förhoppnigsvis har du rätt angoende oljan, även Thomas tänkte på samma sak. Gammal olja kan troligen förklara ryckiga växlingar ibland men kan det verkligen stämma att oljan är orsak till de missade växlingarna (exempelvis när spaken ligger i R och bilen inte rör sig). //Omerigo |
|
|
omerigo: Det skulle kunna vara oljan, men vänta med att slänga bort flera tusen på oljebyte. Det finns en lätt övertro att oljebyte är en mirakelmetod som löser nästan alla typer av problemsymptom med automatare. Som du säger, om den inte alls driver i D eller R kräver nåt mer än bara dålig olja om den i stort växlar ok i övrigt. Om du byter olja och det inte hjälper så att du måste lämna den till en lådrenoverare för större fix har du slängt tusenlapparna för bytet i sjön. Grundregeln är - felsöka och fastställa trolig felorsak innan man chansar på att ödsla tusenlappar på oljebyte. molle |
|
|
Hej Molle! Jag hoppades på att du skulle komma men lite tips och ideér. Jag är inne på samma sak, till och med att inte göra någonting överhuvudtaget för att det verkar nästan som att lådan har återställt sig själv. Jag har åkt ganska mycket på sistone och det har inte inträffat några missade växlingar sedan jag skrev om problemet. Någon små ryck kan förekomma ibland, men väldigt sällan. Jag betraktar det som normalt i nuläget. Molle, du verkar kunna extremt mycket kring automatlådor, har du någon gissning angående lådans status utifrån tidigare beskrivningar? Tack för att du ville vara med och tycka. Mvh Omerigo |
|
|
hade jag varit du hade jag gjort en egen lågbudgetfelsök när det gäller att den tappar driven. Kolla oljenivån, är nivån fel kan den tappa oljetrycket av o till dvs lådan tappar driven. Ta ett litet prov på oljan och se att den inte är oxiderad (bränd) samt att den har ok viskositet. Verkar oljan ok, spraya lite kontaktspray på kontakten till lådan. Kommer symptomen tillbaka med tiden kan du göra en diagnos om det skulle va nåt elsidan samt kolla tryckflödet till konvertern. Sporadiska ryck vid just bara en viss växling tex 2-1 kan tex vara en dämpkolv som kärvar av och till. En annan möjlighet är att något i tryckregleringen kärvar. molle |
|
| Hej Molle, tack för de goda tips, det låter vetigt att kolla kvaliten och nivå på oljan. Det som är lite problematiskt är att jag saknar de grunläggande kunskaperna för att trixa med bilar. Exempelvis vet jag inte ens hur man kollar oljenivå. Men jag får nog kolla med någon verkstad, om de kan titta på de olika moment som du föreslog. Tusen tack för hjälpen. Mvh Omerigo | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.