AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.226

Tveksam bil

BM
216
BMW Lover
BMW 318 -99
Är spekulant på en 525IA -01 med 9000mil på mätaren. Underbar att köra, men att läst alla problem som e39:an tycks ha så blir man tveksam till köp. Rädd för kostsamma verkstadsbesök. Bilen har ju trots allt gått en del. Finns det anledning till min oro tro?
Alla problem som e39'an tycks ha? Nu blir jag nyfiken. Kan du ta några exempel?

Tror det är lätt att tro här att det mest finns problem eftersom det är ett forum. BMWs 5 serie har ju annars ett antal gånger vunnit olika kundnöjdhets mätningar i Sverige genom åren (även 01'an).

Själva motorerna i e39 2001 serien har ju varje fall ett gediget kvalitetsrykte vad jag vet? (Ni får gärna rätta mig om jag har fel?) Däremot körs ju ofta bmw relativt hårt (eftersom de är så roliga att köra) så det är bra att vara varsam mot missljud från underrede etc på en begagnad bil. Krängningshämmarstag, spindelleder mm. Men detta är väl inget specifikt e39 problem tror jag.

Kan ju också vara bra att kolla om den dyrare inspection II servicen är gjord eller inte.
da
1.996
danielb
I4 M50 -24
Alla problem med e39? Jag tror du syftar på "alla problem med ALLA bilar oavsett bilmodell" Alla bilar krånglar, så är det. Tror inte e39 är överrepresenterat där. Jag har haft min e39 i 5 år nu inte bytt mer än lite skitsaker. Bästa bilen jag haft. Läs e39 guiden här till vänster så kan du iaf kolla över de standard fel som KAN uppträda.

Lycka till med nya bilen!
Tänk också på att det blir inte så mycket dyrare att välja tex en 530 eller 540... syftar på begnat marknaden alltså. Om du villa ha grymma motorer och ännu mera körglädje. ;-)
Mats:
Vad som är mycket dyrare med 530 och 540 är service och en del resevdelar, detta får man inte glömma. Men inköpspriset är billigt på dom beroende på att dom är ganska svåra att sälja. På 540 är ju många delar special och det blir dyrt.
Jag vet jag har haft en 540. Men visst 540 är nog den trevligaste bmw man kan köpa om man vill ha lite mer resurser än vanligt och om man gillar V8 muller och vem gör inte det :P.

9000 mil är normalt för en 01, det är ju nästan 8 år gammal bil vi pratar om här.
Om jag hittade en som gått under 9000 så skulle jag bli lite misstänksam
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Köp bilen och njut av den, servar du sen bilen med jämna mellanrum då håller den även. Bmwägare har en tendens att vara petiga och noga med sina bilar. Här frågar folk när dom har problem med bilen. När den fungerar går dom tyvärr inte in och hyllar deras underbara vagn. Mvh asken
spider: visst du har rätt... de är lite dyrare i drift, underhåll, försäkring mm

Men jag tycker ändå det är värt att nämna då man får väldigt mycket hk och körglädje för pengarna... Ofta ingen dramatisk skillnad i inköpspris som sagt.

Jag tror ej att alla "amatörer" är medvetna om detta. Att de kan få en V8a på nästan 300 hk utan att lägga till alltför mycket pengar...
9000 mil på en 01a av den där biltypen måstej uh ändå klassas som nästan lågmilare?.. snarare än normalt iaf.

/mvh jocke
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Har haft två E39:or och det är absolut ingen bil som bor på verkstaden. Som alla bilar så har även den några svaga punkter vilka finns beskrivet i begagnatguiden, har dock själv inte drabbats av många av dessa trots ca. 6000 mil körda.

delorian: Finns inga 01:or som snart är 8 år gamla, finns inga som ens är 7 år gamla. Dom först uttagna fyller sju strax efter sommaren. Min egen 01:a är drygt 5,5 år.

Det finns en poäng med åldern...Rostskyddsgarantin är på dessa bilar 6 år vilket betyder att de sena 01:orna fortfarande har ett par månader kvar så det kan helt klart vara värt några kronor att välja en som är uttagen t ex 06/2001 jämfört med en som är uttagen 04/2001 eftersom vissa delar är rostkänsliga.

9000 mil på 5,5-6,5 år är lågt men inte onormalt. Som alltid bör man verifiera historiken. Men stämmer milen så är dom i sig inga problem, dessa bilar rullar lugnt många fler utan problem.

Alternativen ovanför, dvs 530, 540 är självklart lockande då inköpspriset inte skiljer sig speciellt mycket. Det spider säger att service och reservdelar skulle var mycket dyrare för dessa stämmer inte. För det första så är merparten av delarna gemensamma och det skiljer i service är bara en större mängd olja och två extra stift på V8:an. Själklart finns det vissa detaljer på V8:an som kan kosta några kronor extra. Den stora skillnaden är istället försäkring och bensin. Skillnaden mellan 525 och 530 är oftast ganska liten.

___
//Ulf
Programmer min påäng var ålder vs miltal.

Jag röstar för att han skall köpa bilen. efter nogrann koll förståss.
Visa användare
ProPro-medlem
23.268
hasso
520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247
Monark 50S 69-71
Ariel LH Colt -1954
Yamaha xs400 12E Seca -82
Captur Intens II-19
Är bilen svensksåld är 9000 mil ingen omöjlighet, men är den importerad glöm det.

///MVH Hasso
Länk
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.