AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.035

Missljud (från växellådan?)

St
6
Strandberg
316g Compact -98
Hej,

Jag har en 316g (g = biogas- och bensindrift) från 98 som gått 12000 mil och är välskött. Har precis bytt motorolja och filter, och överrumplades idag (endast några mil efter oljebytet) av ett otäckt missljud.

Jag är inte nån bilexpert, men ljudet kommer vid gaspådrag och växel i. I friläge med gas låter det inget. Det känns också som små vibrationer i växelspaken.

Ljudet påminner om när man slarvar med kopplingen vid växling, men konstant och något högre pitch.

Det händer inget med körbarheten eller så, men jag vågar inte köra omkring med detta ljud utan att veta vad det är.

Någon som kan hjälpa mig?

MVH
Victor Strandberg
Sn
924
Snatto
320i Coupé -93
Hörs det här ljudet på alla växlar...?

_____Vraum!_____
St
6
Strandberg
316g Compact -98
Jag har inte vågat undersöka det alltför mycket, men jag låg på trean när det satte igång. Sedan körde jag bara på ettan och där låter det också. Har för mig att det inte var nåt missljud när jag provade backen dock.
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Jag skulle rekommendera dig att lämna in bilen för byte av olja i bakaxel och växellåda till en olja av helsyntetisk typ. Be dem även kontrollera kopplingen samt växellänkaget. Oljan gör det betydligt mer lättväxlat samt att om det finns metallspån i lådan komemr de ut.
Gbgs Bilservice i Partille skall vara ekonomiskt föredelaktiga har jag läst på forumet.
Lycka till!
Asken
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.