|
|
|
|---|---|
|
Jaha nu var det så dags.... Jag är inte orolig för bilens skick rent mekanskt, men jag har hört skräckhistorier om nedslag på skyhäga avgasvärden. Hur kan jag förbereda mig förrutom att köra bilen varm? Ska jag hälla i K-sprit, och i så fall hur mycket? Tack på förhand! /Klas | |
|
Et par tre flaskor K-sprit i tanken brukar få ner värdet om det ligger på gränsen. Se till att motorn är ordentligt varm precis som du skriver. Lycka till! |
|
|
Tack ska du ha! :) /K |
|
|
Vad är det för fel på bilen? Jeppe |
|
|
Jesperado: Inget fel vad jag vet...detta är första besiktingen. Kanske oroar mig lite i förväg.... efter allt man läst här! ;) |
|
| mosse: kör utan sånt skit... så vet du ju om det är något fel på bilen... dumt att köra runt i ovisshet... och som någon sa, 2-3 flaskor? oj oj, låter väldigt mkt :) | |
|
Håller med tidigare talare, ingen biltema mekning här inte. Låt M3:an sträcka ut lite innan besiktningen. Var själv lite orolig när jag besiktade min då det var första gången i min ägo, tidigare protokoll var iofs. helt ok. ...det knäppte sexigt om avgasningssystemet i bes-hallen...CO-mätaren gav inget utslag ens.... |
|
|
Kör katalysatorn varm... dvs man måste köra ett bra tig till fter att motorn har blivit varm... Det gör inget om du gasar lite extra alltså... Då får du bättre avgasvärden... :-) |
|
|
Mm, kan vara bra att varmköra bilen riktigt.. när jag skulle besiktiga min bumse så fick jag cp-dåliga värden.. men besiktningsmannen var snäll, och sa att det kunde bero på att bilen inte var tillräckligt varm.. så vi satt oss i och körde en kilometer eller två, satt och småpratade lite under tiden, och när vi kom tillbaks så var värdena tipp-topp! Du kör ju ändå en M3:a.. om det skulle vara något fel så att avgasvärdena blir dåliga, så måste det väl ändå vara värt att kosta på din älskling det? |
|
|
Hade en M3 3,o bytte motorolja och en rejäl varmkörning på E4. Motoroljebytet och varma kattar nyckeln. HC sjönk från 130 till 2! |
|
|
Hej mosse. När folk pratar om att varmköra bilen så kan detta misstolkas ibland. När man varmkör en M-bil som kan ha problem med HC värdet så ska den VARMKÖRAS. Dvs ge järnet innan besiktningen. Inget fisåkande så oljetempen är uppe, utan den ska vara VARM. Hoppas du förstår vad jag menar. =) P.S. Om man har en chippad bil så är detta väldigt noga. /Edvard BMW CS # 4503 |
|
|
Resultat: CO: 0.0 CO 2500 0.0 HC 000 Lambda 1.0 Inte en anmärkning..besiktingsmannen sa att bilen var som fabriksny! Inte illa för en 9 år gammal bil! Ville bara dela med mig. :) Tack för alla nyttiga tips förresten! /mosse |
|
|
Grattis mosse. :) Har suttit och följt den här tråden sen du skapade den tidigare idag och har faktiskt varit lite nyfiken på att höra hur det gick, kul att det gick så bra. Är också lite nyfiken på att höra vilka råd du följde för att få så bra värden (bra att veta om man själv sitter med en M3 nån dag ;)). |
|
|
Det var väl bra att veta? Med en massa onödiga kemikalier i tanken hade du fortfarande inte haft en aning! Sen ska man kanske påpeka att det är mycket ovanligt med höga avgaservärden på BMW, M-modellerna inte undantagna. I de fall som uppkommer är det vanligtvis ägarrelaterat i form av rensade katalysatorer eller mindre bra trimchip. Jeppe |
|
|
1,5l K-sprit i tanken är ca 2,5% etanolinblandning. Denna inblandning förbättrar förbränningen i motorn och ger lägre emmisionsvärden. I mälardalsområdet har många bensinmackar idag 5% etanol i all bensin utan att en del kunder är medvetna om det. Denna inblandning är på intet sätt skadligt för motorerna. Det främsta negativa med etanolen är att den har en viss tendens att späda ut oljan som leder till förkortade bytesintervall, men då pratar vi om andra inblandningshalter. Så att tre flaskor K-sprit är mycket håller jag inte med om. Men det klart är värdena helt åt skogen går det inte med denna metod. Då är det ett fel som måste fixas i motorn. Men detta knep funkar de facto om man är på gränsen innan! Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.