AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
677

Bromsskivor 318Ti

st
76
stickans
318 Ti -96
Är idag för första gången i mitt liv ägare till en BMW - om än en lite äldre sådan... Har köpt mig en och det var en 318Ti Compact -96. Det blev en skön resa hem. Bilen motsvarade förväntad mycket god kvalitet och skön körkänsla :-)

Nu måsta jag dock få bytt bromsskivor bak, eftersom dessa är fastrostade och bromsen hugger vid inbromsning. Men det var inget som säljaren höll hemligt...

Här ett par frågor och har någon av er något tips vore jag självklart tacksam.

1: Går det bra att bara skaffa bromsskivor från typ Biltema för 249 kr/st - eller behövs andra grejor? Jag har inte för avsikt att köra "racing" med min BMW - mer njuta av skön komfort vid förflyttning... :-)

2: Har tidigare bytt bromsskivor på en Peugeot och det har funkat - är det svårare på en BMW där det kanske är ventilerade bromsskivor? Är det vettigare att lämna in bilen på verkstad för byte? Har aldrig sett en ventilerad bromsskiva…

Som sagt - om du har någon synpunkt eller tips att komma med så skulle det sitta bra för mig...

Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Du kan med fördel köpa skivorna från Biltema, dom rostar inte lika mycket som andra skivor, men köp inte deras bromsklossar, utan köp orginal eller från nån av eftermarknads firmorna, typ Mekonomen eller liknade.
Glöm inte att köpa handbroms backar oxå, dom kan du köpa på Biltema om dom finns där.

Nej, inte svåra att byta.
st
76
stickans
318 Ti -96
Stort tack Isåkare!

Du gav mig de svar jag efterlyste. Nu är det grönt...
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.