|
|
|
|---|---|
|
jag har beställt hme ne färddator itll bilen i från staterna men frågan är ju i fall man kommer att åka på skatt samt tullavgift. vad tror ni? | |
|
Räkna med att du får betala både tull och moms men ibland kan man ha tur att slippa undan. Det beror lite på vad man skriver om vad paketet innehåller samt om det är en gåva eller begagnat och helst ett lågt värde på varan. Tull betalas på värdet av varan samt frakten sen får man momsen på hela detta beloppet. /Pulare |
|
|
Om allt skall gå enligt importreglerna skall du betala moms och tull på grejor du köper från staterna. Jag har köpt en del och åkt på det en gång. Man kan klara sig, tullen gör tydligen punktinsatser då och då. Mats BMW CS #5847 |
|
| Om godset skickas med UPS, vilket amerikaner ofta föredrar att göra, så åker du nästan helt garanterat på avgifterna. Om det skickas med USPS (amerikanska postverket) så har man mycket större chans att slippa undan. Av nån anledning. | |
|
Har ni verkligen inga fasta regler om import i Sverige? Här i Finland så uppbärs ingen moms och tull om den blir under 10€. Altså, om en grej inklusive frakt kostar 50€ så blir momsen 22% plus tull ca 2,5% strax över 10€ och uppbärs. Är grejen typ 40€ så blir det under gränsen och ingen moms eller tull uppbärs. Då är det ingen skillnad om saken blivit skicked med UPS eller USPS.. Allt inom EU är givetvis moms och tullfritt |
|
|
regeln är ju att man ska betala sktta plus moms men det är inte alltid det blir så. man kan ju kryssa i gift och slippa det. |
|
|
Jag har handlat från USA i många år. Totalt pratar vi säkert om 250 paket och bara i år har jag fått 15 paket därifrån. Gissa hur många gånger jag fått betala skatt/tull/moms/whatever... En (1) gång. Och det är åtminstone fem år sen. Kanske är mina paket ointressanta för våra myndigheter, men jag måste ändå säga att det låter mycket, mycket märkligt att så många av er åkt på att betala något. Kan även tillägga att 99,9% av mina paket INTE angetts vara gåvor eller haft ett lägre värde uppgett på paketet (då detta ger problem med ersättning om paketet försvinner). En del har även skickats med UPS, som enligt "Enor" närmast ska vara en garanti för att få betala. |
|
| Då har Du haft en jäkla tur Anders men det verkar åtm för mig som man blivit petigare på sista tiden. | |
|
anders n är paketen normala då eller. dvs ej gift i kryssat. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.