AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
702

Inkörning

Charlie
Frågan är hur "snäll" ska man vara med en ny bil?
Pratade med BMW-handlarna och de började nästan bråka om det...ena tyckte under 3000 varv 2-300 mil och den andre att man ska dra på på en gång för att "få igång han ordentligt" :)

Hur gjorde ni med era nya bilar?
Står väl utförligt i inst.boken? Det gör det i min iallafall.
/Bobby
Visa användare
8.973
Anders S.
F11 520dM -12
F20 118dM -12

Upp till varvstopp dom första milen är nog inte att rekommendera :)

Det viktigaste är ju att den inte får gå tungt, dvs låg fart, hög växel och mycket gas....

Kör "snällt".

Mvh
Anders S.
Ja skulle INTE låta motorn varva under 2500 o ej över 4500 de första 200 milen.Sedan e de att rekomendera att inte ligga o "nöta" vid samma varvtal utan alltid olika,använd växellådan flitigt.För övrigt står det ju i instruktionsboken hur du gör lämpligen.Har oxå hört att BMW leverarar bilarna med en SÄMRE olja än vad den kommer fyllas med efter 1:a servicen för att de skall "slitas" in snabbare,vet ej om de e sant dock.

-:BeeMWe:-
När styvfarsan köpte sin 325a -02 så skulle han enligt Solna ligga lite på gasen, mer än vanligt.

As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Mitt recept är lugn inkörning ca 250 mil, sedan byte olja +filter trots att de säger det inte behövs. Sen bara tuta och köra:)
Olja är billigare än metall sade en vis amerikan en gång i världen och det svalde en annan med hull och hår!

Ju fler cylindrar desto tommare plånbok:-)
bl
2.296
blixten
325i -88
Förr brukade det vara max 4000 varv upp till 200 mil sedan max 4500 varv upp till 250 mil för att sedan kunna varva max. Samt att man skall köra med varierande varvtal.
Jag hämtade ut min bil igår och min försäljare (på Borgs Bil) säger att motorn bör varvas ordentligt redan från början, dock kanske inte ända till rödmarkeringen. Det man INTE skall göra är att segdra på låga varv under hög belastning. Instruktionsboken säger som sagt max 4500 varv de första 200 milen. Viktigt är naturligtvis också (som alltid) att motorn är varm innan man varvar.
en missförstådd bild av inkörning är att det är farligt att varva, och att det skulle innebära att man ska segdra bilen, det är helt fel, det värsta man kan göra är att segdra, bättre med normal körning, inga hårda accelerationer, och inga överdrivna utvarvningar, och inte segdra, alltså inte hög växel och gasen i botten...

kör så det knns naturligt, bilen ska inte behöva jobba, det är ganska logiskt faktiskt.

och kallstarterna... behöver jag nämna dom?

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Crusty
Har en polare hans farsa e bilförsäljare och han har alltid nya bilar hemma, vilka han (o jag) lånar. Han drar skiten ur bilen även om den bara gått 5 mil! Jag kan bara säga att bilarna "Luktar" efter han kört!
Han kör dom så jäkla hårt så det e sjukt! fast han e nog rätt ökänd för det. Det där me rally ligger nog i hans blod. Men han kommentar när jag påpekar att det e e ny bil...-äh, det skiter jag i. jag ska inte ha bilen om 10 år iallafall!
Livet e hårt om man e en firmabil!

"The Blue BMW"
sånna killar som inte ska vara bilförsäljare, är det så man behandlar kunderna?

det är ju precis som att förstöra bilarna innan dom säljs, han kan ju likaväl kör några mil utan motorolja med när han ändå håller på, vad är meningen? låter helt sjukt tycker jag.

[Varför ha en motor som suger, när det finns fläkt?]
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.