AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
781

Tomgångs varv på 330?

bu
193
burner
M2 lci -18
Vad är de "normala" tomgångs varvtalet på en 330?
Har en 330 cab och har kört med den hela vintern så blivit en del körning.
Men åter till frågan, när motorn är kall så kan tomgången ligga runt 1000rpm (900-1000rpm) de känns väl normalt.. men när motorn är varm vad är de mer normala? min ligger väl i ca: 700-900rpm tycker de är lite högt.. men då har jag visserligen bara en 528 touring som jag har erfarenhet att jämföra med så hade tomgång på 500-600rpm bara.. kan det vara så att 3,0 motorn har något högre tomgång och lite mer "sportig" då det är en 3-serie måntro?

Min första bil som var (har kvar den än) E36 318 och där har man samma varvtal som min 330 men de är ju en fyra i den så den kan man ju så klart inte jämföra med men ändå.

Lite jag funderade på nu när man sitter och jobbar dygn på jobbet en lördag så här =)

/burner
tomgången bör ligga på 750 rpm.
bu
193
burner
M2 lci -18
Okej, kanske är lite högra tomgång som jag misstänkte på min bil jämfört med andra man testat/kikat på. Nä men då är väl bilen min "normal" då =)

/burner
//
300
///535power
320d EDE -11
tomgången bör ligga mellan 500 och 800 men är ingen fara om de skulle ligga på upp till 900 heller men över de är det lite för högt

dom flesta V8 jag vart me om ligger runt 540-550 svårt att säga men de har aldrigt var problem starka som dom är och en V12 jag hade låg på 500 blankt inte heller några problem men de flesta 6or jag haft ligger runt 7-800 och det är ju vanligt
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.