AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
924

Vill gå varm e30 325

Jag va ute igår med min e30 325 och körde (har nyss tagit fram den efter vintern) och medans jag körde så började den stiga i motortemp. Har bytt termostat (öppnar på 88 grader) och termostathuset har jag bytt också, tror det kommer från en 5-serie med M20 motorn. Tempgivare har jag bytt också. Luftat kylsystemet väldigt noga...men likförbannat vill den stiga i temparatur! Vad kan det vara för fel?? Toppackningen? Fel termostathus + givare? Eftersom det kommer från en 5-serie med M20 motor?

Tacksam för hjälp!

Mvh Tobias

Re
111
Rert
e39 523
Kan vara vattenpumpen, på de tidigare modelerna var pumpens impell av plast och brukar slitas ner
Ha
5.327
Haas
M2 F22 Competition - 19
Är plast i dom senare också...tom e36 har ju plasten orginal.
Men hur pass mycket går den upp i temp då? så mycket att den skulle koka om du inte stängde av..?
po
769
powerpak
325i touring-2001
318iS-mtechII-88
Tips:
knacka uppe på instrumentpanelen ovanför mätarhuset, sjunker nålen något då?
det brukar vara ett vanligt fel då bilen stått ett tag att det blir dålig kontakt vid tempmätarens kontaktpunkter. då kan den visa helknas värden trots att allt är frid och fröjd egentligen..

har själv råkat ut för det..bytte allt,pump,termostaten luftade typ 15 gånger. och lämnade till sist in bilen på verkstad, de hittade inget fel heller. :)
vattenpumpen är bytt för högst 1 år sen...och impellern är av nåt slags järn material tror jag det va.
jag har kört nu hela helgen och den har legat strax under mitten, ca 1 minut i 12... är det normalt på en E30? eller ska jag skaffa en termostat som öppnar tidigare på kanske 80-82 grader?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.