|
|
|
|---|---|
|
Har precis lackbehandlat min BMW 735 med Lahega, nu har jag fått höra att jag ska inte använda ett schampo med vax för detta förstör lackförseglingen eller åtminstone försämrar den, medans vissa påstår att det inte ska vara ngn skillnad om jag använder ett schampo med vax i, jag vet att jag ska använda ett schampo med ett spec. Ph värde, kommer inte ihåg ljust nu om det skulle vara basiskt.Någon som har erfarenhet av detta. Tacksam för svar. Mvh. Ola | |
|
Ända sedan -87 när jag köpte min första bil har jag använt schampo med vax. Tycker det funkar riktigt bra. På senare år så håller jag på med polering och jag säger fortfarande samma sak, använd schampo med vax. Själv använder jag BMWs egna, kostar cirka 55:- för en liter. ///Micke Min cabrio Länk |
|
| För inte så länge sedan hämtade jag ut min bil från en Ditec lackförsegling hos Jörgen sandell. Deras råd är att inte använda schampo med vax. Gå gärna in på deras hemsida, där finns en biltvättbeskrivning. | |
|
Varför ska man inte göra det? ///Micke Min cabrio Länk |
|
|
Där jag lackbehandlade min bil så säger de att det inte har ngn betydelse om jag använder ett schampo med vax, medans vissa vissa fackmän säger motsatsen, har även en bekant som har lackbehandlat sin bil med Lahega och han säger att man inte ska ha schampo med vax, så det verkar vara delade meningar kring vax eller inte i schampot :-) /Ola |
|
|
Är det inte så att lika löser lika-principen gäller? Allså har man ett vaxbaserat lackskydd så ska man inte ha schampo med vax, har man ett polymeriskt lackskydd så ska man inte ha schampo som innehåller det o.s.v. Sen vet jag inte hur tex ett shampo med vax påverkar ett polymeriskt lackskydd o.s.v. Något man absolut ska undvika är Turtles supertvätt och andra schampon som innehåller nafta. Dessa tvättar bort de flesta lackskydd väldigt fort. |
|
|
Ja vad är bäst egentligen, spelar val av schampo nå'n större roll? Var nyligen och fick lackskydd på min bild, ett polymérbaserat sådant, och i garanti/skötselhäftet står hur man skall svampa vid tvätt osv men inget nämns om typen av schampo, varken speciella rekommendationer eller förbud. Dock sade firman som gjorde jobbet att vanlig vaxning behövs ej i fortsättningen (lite därför jag valde ett "riktigt" lackskydd) samt att det blir fel om man lägger ett mjukare skydd (vax) ovanpå ett hårdare (lackskydd). Därför kan jag tänka att även schampo med vax är olämpligt? Men vad skall man köpa då? Lättast att hitta till macken och där är otroligt vanligt med vax i schampona, samt att de byter namn och förpackningar hejvilt. :/ |
|
|
Jag kör med Meguiars NXT generation lila schampo som är till för lackbehandlade bilar och det är ph neutralt.Funkar kanon luktar gott och är superdrygt.Jag behöver bara två små kapsyler till en 20l hink. Köpte mitt på micro men finns även här ser jag. Länk |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.