|
|
|
|---|---|
|
jahapp, nu är det dags att fixa nästa grej på bilen. värme/ventilation. min kupèfläkt har dött helt och hållet nu, tidigare tvekade den ibland men funkade ändå, nu är den stendöd. säkringen är hel. Var kan problemet sitta? finns det nån känd flaskhals? sen värmeproblem, jag får ingen värme i bilen alls. vad än vredet står på är det enda kall lr småljummen luft som kommer. Vad kan det bero på? har både cirkulaton och tryck i kylsystemet. | |
|
Ja,du måste plocka bort skruvarna vid torpedväggen(från motorrummet) sedan så hittar du din döende fläkt där bakom(något clips,kontakt och ett par kåpor senare)...Kan fås igång med lite smörjning, men ofta inget mera bestående.. Finns åtminstone två fabrikat på fläkt så se till att du får rätt när/om du ska byta.. Angående värmeproblemet så finns en elektrisk värmeventil i motorrummet också det vid torpedväggen som det sitter ett memran i som brukar kunna spricka sönder varvid värmen i kupén uteblir eller falerar en smula..Ny ventil kostar väl i runda slängar 5-600kr vill jag minnas..Tror inte det finns någon rep.sats till denna ventil.. Möjliga fel iaf... Mvh Janne. |
|
|
Ja,det finns ju att fixa fram från skroten för en billig peng,både fläkten(rätt fabrikat)+även ventilen(samma till både 528 o 535 E28 vill jag minnas).. Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Jag har lärt mig att den smalare fläktmotorn skall sitta i 528/535 efter -85. Bosch eller Behr. Den tjockare sitter i 518/520 och heter Soficia ... eller nått sånt. Slutsatser skall kanske vara att även äldre 528:or har den tjockare motorn. MVH /// Paap R |
|
Just det...Sofica,Behr och Bosch, det är väl dessa man kan välja emellan,sedan så blir det väl automatiskt rätt modell/storlek om man hittar rätt märke på fläkt,så fattar jag det iaf.. Mvh Janne. |
|
|
värmekranen, är det den svarta lådan som sett framifrån sitter strax till vänster om huvudbromscylindern. det går två slangar och en sladd till den. kan det alltså vara denna som felar? fläkten är väl lika bra att köpa ny, så att när man ändå gör jobbet så slippar man sedan gnället från fläkten.. går det att funktionstesta/mäta upp ventilen och fläkten på något smart sätt väl på skroten? |
|
|
Fläkten köper du med fördel begagnad,ty nypriset är sådant att man inte "ids" lägga ut "dryga två tusenlappar"(vill jag minnas,INTE säker går ju snabbt att ringa BMW o fråga :)) på en fläkt som finns BILLIGT på beg. marknaden och dessutom är ett lätt mek.om det strular.. Däremot värmeventilen är väl billig att köpa ny OM nu priset är kvar i de regionerna som jag skrev...Visst,på beg marknaden finns väl såna för "en hundring" så det är kanske inte fel att prova detta med beggat där också :) Du kan väl prova och se om den reagerar när du kopplar in den och vrider på värmereglaget i bilen,plocka upp den först(fyra skruvar) och se om membranet är trasigt..t.ex...Och JA det är den "lilla klump" som sitter där vid sidan av insuget mot torpedväggen,går inte att missa :) Kan väl iofs skriva att de flesta fläktarna på skroten nu kan ha lite hyss för sig,dvs lagerdefekter finns nog på många..så prova den där på plats eller försök få någon där på skroten att kolla upp ang. missljud t.ex innan de skickar den.. Mvh Janne. |
|
|
hm, ska värmeventilen knäppa till eller liknanade när man slår om till värme? |
|
|
Nee,det har jag aldrig märkt iaf,men du ska ju kunna se en rörelse i ventilen, och det kräver ju att du öppnar locket på ovansidan värmeventilen och börjar "slabba" med det,och när du väl tagit upp denna ventil så ser du ev. def. på membranet också direkt... Nu var det några år sedan jag höll på med mitt byte av ventil så jag kommer väl inte ihåg så där exakt hur det såg ut där, men det är inga problem att börja greja med det där,enkelt/snabbt byte.. Mvh Janne. |
|
|
jaha, nu har jag varit ute och tittat lite närmare på spektaklet.. började med att plocka bort kupefläkten, kopplade två kablar från de båda anslutningarna till batteriet och då hoppade fläkten igång. den blåste kanonfint och efter lite smörjande försvann gnisslandet. fläkten är alltså ok. (batteriet höll 11.47v) sen började jag mäta på de båda sladdarna som kommer ur torpedplåten till fläkten. de har färgen Grön-Lila (hona) och Svart (hane). det såg ut så här: Tändning av på fläktläge1 fläktläge2 fläktläge3 grönlila 0v jord 11.14v 11.12v 11.12v svart 0v 0v jord jord jord provade att bara rengöra alla kontakter noggrant och sedan stoppa tillbaka fläkten men det hjälpte inte. provade även med kontaktspray. vad ska man tro om allt detta? |
|
|
Utan att ha synat dina värden eller tillvägagångssätt på något mera konstruktivt sätt så tror jag att ditt fläktmotstånd har "ballat ur"...Tyvärr så har jag inte det blekaste aning om vart det skulle sitta,antingen någonstans kring fläkten eller bakom panelen någonstans :) ´...Ok,inget bra svar men men.. Har du kollat i "sök inläggsfunktionen",det torde nog ha varit uppe för diskussion tidigare... Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Janne! ... vad tror du om själva fläktvredet?? ... om det har gett sig s a s. Har ngnstans i bakhuvudet att jag fått byta mitt fläktvred. Om du lossar handskafacket så finns en svart plastkåpa alldeles bredvid värmepaketet. Lossar du den så hittar du trådarna in till fläktvredet. Det är en 6-stiftshane om du rycker loss den. Mina stift var ganska ärgade och litet 556 piggar nog upp dom. Själva motståndet vet jag ej heller var det sitter. MVH /// Paap R |
|
Paap>>>Jooo,där finns ytterligare en möjlig orsak. Ja,nu har du ju tips att gräva i "unka" :) Mvh Janne. |
|
Paap Reeder |
Har idag lokaliserat detta eländiga fläktmotstånd.' Tat man ut fläktmotorn kan man med en liten make p-spegel se den. Sitter alldeles under fästet för fläktmotorn. Man kan pilla på den med fingrarna. Kanske kan man lossa den och ta ut den om man vet vilka handgrepp som erf. Det verkar ligga ordentligt med kabel där så tanken kanske är att man skall kunna ta ut den via luftblåset. Annars är det bara att riva hela värmepaketet ... eller på sommaren åka med öppet fönster eller köpa vargpäls till vintern ... ty att ta ut värmepaketet ???? MVH /// Paap R |
|
ska prova att smörja upp fläktvredet imorgon och sätta mig in i ev. motstånd. funkar inte nu när man inte har kupèfläkt. tänkte även svänga förbi lokala skroten och göra dom en värmeventil fattigare. (paap, såg att du säljer bilen, varför det?) |
|
Paap Reeder |
... snart ligger jag "Sex feet under" ... om man nu skall ha litet galghumor. MVH /// Paap R |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.