|
|
|
|---|---|
Magooza |
Hej! jag ska iväg imorgon o kolla på en bil. Problemet är bara att han har kredit kvar på den sen han köpte den. Hur ska jag ta mig till väga? För om jag köper bilen o betalar det som har begär, då kanske jag tar över han skuld på bilen? iomed att jag kommer att stå som ägare. Behöver hjälp! är desperat :> |
| Han får ta ett lån och lösa sin skuld sen betalar du honom det han vill ha. | |
|
Du kanske kan få hans skuldsumma avdragen från köpesumman och att ni betalar in den krediten så båda är med och att han får resten i handen? Bara en enkel tanke. Women loves BMW |
|
|
Se till att skulden blir löst innan du köper bilen! Annars kan det bli dyrt för dej! -=JunioR=- |
|
| Att säljaren skall ta ett lån och lösa skulden förefaller dumt... ett steg extra helt i onödan. Gör upp affären på bank istället, den del av köpesumman som skall täcka lånet går direkt till kreditgivaren och resterande in på säljarens bankkonto. | |
Magooza |
Men det finns väl ingen bank som har öppet på en lördag? :/ Kan man inte göra så, att tex: bilen kostar 130k säger vi. Han har 80k kvar på sitt "lån", då ger man honom mellanskillnaden, 50k, tills han har betalat av bilen, annars får man själv betala av resten när det kommer hem skickat.? |
|
Om bilen är köpt på bilfirma tidigare, och kreditgivaren har den som säkerhet, så får han inte sälja den förrän skulden är löst, alt att du tar över krediten på dig. Fast det allra bästa är ju att göra som "Jabbal" sa, att båda går till banken och gör upp affären där. /Peder |
|
| Så länge säljaren har kredit på den så äger han inte in bilen och får inte sälja den. Det vanligaste är att man löser krediten i samband med köpet, på bank. Vänta till nästa bankdag och gör affären då, annars riskerar du att bilen tas ifrån dig av kreditgivaren, om säljaren struntar i att betala av lånet. | |
| Ja det går ju inte ens att göra ett ägarbyte på en "kredit Spärrad" bil, tar några dar innan kredit givaren släpper på kreditspärren å ett annat regbevis är utfärdat. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.