|
|
|
|---|---|
ol 8 330d touring M sport-01
320i touring-96 e30 med tii motor 316i -89 3st fiat 133 b ascona -76 1st blata 1st Qade yamaha r6 -03 lynx racing |
Tjena!!! Jag behöver snabb hjälp!!!!!! Skall beställa nya Fälgare imorron till min 330d touring M-sport -01.... Men vilken ET blir bäst??? vill ju inte att dom tar i skärmkanten... men nästan :) Orginal fälgarna har ET 41 fram och ET 50 bak (17 tum) Dom nya fälgarna är 7.5x18 också tänkte jag sätta 225/40-18 däck.. |
|
Det funkar! Se bara till att ET-måttet INTE går under 45. Det är smärtgränsen, sen blir det till att arbeta om skärmarna. Ska du verkligen ha 225 bak också?? Däremot måste du valsa skärmar med ET 45 om du kör 19" med 265 eller 255 bak. Ska själv beställa 9,5*18 bak och montera 255:or. Fälgen har ET 45 och det är precis att det fungerar. Ska du dock ha smalare däck rekomenderar jag fortfarande ett ET så nära orginal som möjligt +/- några mm. Lycka till!! M.V.H M.V.H |
|
|
Vad finns det för alternativa ET? För bankörning hade jag fälgar 7,5x17 med 225/45-17 (R-däck) och ET41 på min 330i E46. Det fungerade bra. Att du har 18" och lägre profil borde inte innebära någon nämnvärd skillnad. Osäkerheten i detta ligger nog främst i hur däcken ser ut. Tyvärr har inte alla 225:or lika bred slityta. |
|
|
Hej igen.. Var tvungen att fundera lite men nu tror jag att jag har ett utförligt svar. Ska du montera 225 bak rekomenderar jag ett ET på 40(både fram och bak). Eftersom du ska ha 7,5*18 bak mot orginal 8,5*18 borde ett ET mått på 40 bli perfekt. Eftersom du ska ha 2 cm smalare däck än de som satt med ET 50 fälgen och ET räknas ut på mitten av fälgen till fästena blir 10 ET(10mm/1cm) mindre än orginal perfekt. Då bibehåller du orginallooken eftersom fälgarna kommer ligga lika nära karossen som de bredare orginaldäcken men du kommer ha mer utrymme inne i hjulhuset vilket inte syns. Skulle du däremot ha ET 60-65 skulle däcken också få plats men det skulle se ut som fälg och däck vore "inpressade". Förstår du vad jag menar?? Har lite svårt att hitta på ett bra sätt att skriva....Lycka till!! M.V.H |
|
| Glöm mitt första inlägg....satt väl o drömde eller nåt....... | |
ol 8 330d touring M sport-01
320i touring-96 e30 med tii motor 316i -89 3st fiat 133 b ascona -76 1st blata 1st Qade yamaha r6 -03 lynx racing |
Tusen tack för alla svar!!! Åker iväg för att köpa fälgarna nu... det blir 7.5x18 med ET 40 som Denilson rekomenderade :) tack igen för de snabba svaren :) |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.