|
|
|
|---|---|
Paap Reeder |
1:a april har passerats ... men hör på det här: Har nu kört 3 v efter att jag ställde på E28:an. Bytte för 2 veckor sedan till en sprillans ny fläktmotor efter 3-4 års gnäll på halvfarten ... ni vet! Låter som en brunstig talgoxe under instrumentbrädan --- men nu gällde orkanvindar runt öronen. Igår kom vi glidandes in mot Åkersberga och tyckte att det började lukta brända löv. Ngn som våreldar tänkte jag och kikade ut runt golfbanan. Efter ytterligare några hundra meter började HasseKasse ge hals i sin bur. Vafalls! tänkte jag ... han brukar ju lätt tåla 120 men inte nu!!?? Nästa sekund faktiskt vällde det in rök under kjolen på hustrun i passagerarsits. Jag beordrade: "Abanndon the vehicle!" ... och gjorde en grisnit in till vägkanten samtidigt som jag stängde av fläkten. På 10 sek hade vi tömt de viktigaste värdesakerna ut på vägrenen ... men röken slutade! (Hann tänka att skönt att man precis tankat fullt så det inte skulle bli ngn jävla atombomssmäll ... och E28:an skulle spridas ut över greenen) Efteråt tänkte jag att hur i det glödhetaste ...! (... m h t att vi närmar oss den 3:e söndagen i påskhögtiden avstår jag från ytterligare kraftuttryck) ... kan det lukta och bli gräsbrand i bilen. Man vet väl hur brända kablar luktar? ... men gräsbrand?? Nu är diagnosen klar! Fläktens fart styrs av fläktvredet som i sin tur skickar strömmen genom ett motstånd på kvarts- och halvfarten. Detta motstånd har jag inte sett men det måste sitta i luftströmmen ngnstans. Har lossat anslutningen till den till th vid handskfacket och vad kom ut där när man väl fick ur kontakthållardonet ... ?? ... Jo ett halvbränt löv och björkpollen som hade en vit askrand runt sig. Det har således brunnit i ventillationssysytemet. Eftersom jag körde fläkten på 1/4-fart glödde väl motståndet säkert ... och antände all sköns löv, pollen och diverse skit i som tydligen lagt sig på motståndstråden ... kanske i sb med fläktmotorbytet? Tänkte på hur det s.k pollenfiltret brukar se ut när man byter det på V12:an. Vad hade det stått i lokaltidningen?: "En oförklarlig bilbrand där en fin veteranbil brann upp mitt på öppna vägen. Polisen misstänker inget brott i samband med branden". Huuugaligen! MVH /// Paap R |
|
Ok,bra att det gick så bra som det gjorde... Jag "eliminerar" risken för uppsamlad sk*t i ventilationskanalerna just nu på så sätt att jag är tvungen att blåsa på max emellanåt med fläkten för att den "lever tusan" ibland på lägre varv av skäl som initierade E28 ägare vet som sagt :),man får borsta av sig sedan så att man slipper kommentarer från allmänhet att man just kommit från en skogsutflykt eller dyl...Dansar ner en hel del skit efter en sådan "utblåsning" ;) Jaja...finns alltid lite pyssel som förgyller färden med E28 :) Mvh Janne. |
|
| Jorå, brända löv-lukt har man nog haft både en och två gånger i sina e28:or, men aldrig så det kommit rök. | |
Paap Reeder |
Pågar! Vet ngn var detta motstånd mera exakt sitter i värmepaketet? Kan gissa att dom tänkt sig att den skall kylas av fläkten. Har inte mina repböcker med hit ut i skärgården ... och talgoxarna och ekorrn vet inte nått. MVH /// Paap R |
|
He,he..Den här talgoxen vet tyvärr inte det heller i nuläget :) Men jag undrar om det inte fanns en disk. om just det där motståndet i någon tidig tråd,eller det kanske var om något annat motstånd eller tempgivare kanske...bah :/ Har aldrig själv varit i de regionerna och rotat..TROR inte det står någonting om detta i mina v-handböcker heller... Ska försöka rota fram åtminstone den ena så återkommer jag... Mvh Janne. |
|
|
Neee...Hittade ingenting om det i min sunk Haynes just nu iaf,engelskadravel också så det kan väl hända att det finns någon liten textrad om man letar på "rätt sätt" ..men,men. Krävs nog att man mekar själv så att man ser hur det ser ut i verkligheten..som så mycket annat.. Vi får hoppas på att någon som mekat med det där skriver i denna tråd,så kanske jag lär mig något nytt också...aldrig fel. Mvh Janne. |
|
Be 726 523iT LCI -07
316i -00 530iT/5 -96 528iA -86 528i -83 Alpina B9/E28 -82 Nr:003 525 -75 3.0 CS -73 Jaguar E-type OTS v12 -71 Dynapack dynamometer |
Kommer inte heller ihåg riktig var det sitter. Kan kanske kolla imorgon. Har ett löst värmepaket liggandes på viden. Annars kanske detta kan hjälpanågot. Del nummer 3. Länk Bert-Ola BmwCS #2423 |
Paap Reeder |
Tack Bert-Ola! Av formen ser man ju att det är en typisk "lövkorg" att elda löv och pollen i. Eftersom jag har torpedplåten demont för tillfället så kanske jag lossar på fläkten igen och kikar ner i kanalerna ... Två allvarliga konstruktionsmissar har jag hittat på E28: a) om membranet i br.trycks regultorn går sönder kommer det att rinna ner bensin på vä sko. Plenum fylls med bensin som sugs in via vakuumslangen till btr ... och på botten av plenum går den lilla plastslangen som suger luft genom tempgivaren varvid bensinen fortsätter ner till tempgivaren och skon. Smuttar man på en John Silver samtidigt som man böjer sig ner och ett litet glöd ramlar ner alldeles utanför utblåset från värmesystemet ... då blir det en rejäl brand som eldas på med syre brån fläkten. Händer detta i Mont Blance-tunneln blir det rubriker. För mig hände det på Essingeleden ... ch jag är inte rökare. b) det andra är denna miss med placeringen av reostatmotståndet tilll värmefläkten. Ingen skall väl begära att man vaje vår pillrar isär värmepaketet för dammsugning av gamla björklöv och dito skräp som fläkten tuggar i sig. I s f skulle det vara andra sorts galler till fläkten och från centrum på de båda rotorfläktarna kan man mata in ordinära råttor som kan hoppa upp ur vindrutedefrostern och bita en i näsan. Hur kul är sånt om man ligger och växlar på momentkurvemax under en pressad omkörning ...? MVH /// Paap R |
|
Ok,de konstruktionsmissarna har jag ännu inte fått vara med om på någon av mina E28:or ,men det kommer väl i sinom tid antar jag... Mvh Janne. |
|
|
Ytterligar en konstruktionsmiss är ju höger bak:s grus och saltsprut uppå tanken. Klämde upp en ny fin tank idag + skyddsplåt för däcksprutet. Äntligen kan jag tanka fullt och få veta hur mycket 2,8an dricker.. ;) mvh// Jocke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.