AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
662

Råd vid köp

Hej!

Är på gång att inhandla en 520 Touring-02, Ni som är experter kan väl hjälpa mig med de vanligaste felen eller vad man bör tänka lite extra på vid köp av denna modell. Bilen är svensksåld och har gått 12000 mil. Skall vara fullservad. När skall t.ex. kamrem/kedjebyte osv göras? All input är bra.
Tackar på förhand.

/Persk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Bilen har kamkedja,vilket innebär att den inte byts ut annat än om det t.ex börjar rassla från den regionen s.a.s. och det inte bara är kamkedjesträckaren som behöver bytas ut(billigt),händer ytterst sällan att man behöver byta ut mera omfattande "kamkedjedetaljer" före 30000mil,med normalt skött service iaf..

Bra motor ur "livslängdssynpunkt".

Sedan så finns en begagnatguide här på forumet som säkert ger dig tipsen som du behöver innan ev. köp(se "Begagnatguiden" till vänster)..

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kanske ska skriva att den motorn inte är så speciellt pigg,vilket naturligtvis beror på vad man har haft tidigare,men att den känns som en "170 hästkraftare" är nog att "ta i"..Blir "lite segare" än man kanske kan tro med 170hk och enbart 2,2liters motor.

Den äldre 523:an(som också har 170hk) är piggare.

Tipset jag kan ge är väl att prova 525:an som känns lite starkare hur som helst..

Mvh Janne.
Hej!

Ok, bra svar. Har tidigare bara haft en tidigare BMW då en 325IA-93 som jag älskade draget i. Har en Audi 100 2,8 med 174Hk nu som är tillräckligt med krut i för mig, dock lite väl törstig. Ska försöka prova bilen samt även en 523,525. Hur känslig är den ur rostsynpunkt?

mvh
/Persk
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Touringen har som du säkert redan sett(begagnatguiden) problem med rost i bakluckan.

I vissa dörrfalsar gäller det väl också att se upp med begynnande rost osv,men synar man bilen ordentligt innan köpet så är det väl ok...ett tag iaf :)

Prova gärna "hela spektrat" av motoralternativ om du har möjlighet,en 528:a av äldre modell och varför inte det "självklara" valet för den "lite sportigare typen" 530i eller 530D(en pigg "liten diesel"):).

540 går antagligen bort för dig pga V8:an som då vill ha en del soppa, men en härlig bil annars :)

Mvh Janne.
st
87
sthlmopen
325 Touring m-sport -07
Har själv ägt en 525i touring e39 -02 sedan 1år tillbaka, jag e helnöjd!

Dock har jag bytt baklucka pga rost:( och sedan är inte ljudanäläggningen den bästa, men övrigt mkt nice bil med bra komfort!

//Danne

Mvh Danne
Tennisbilen
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.