|
|
|
|---|---|
|
Hej ! Har skickat in denna undran tidigare, men ej fått något svar. Har sett Molle325's fantastiska kunskaper och kanske kan hoppas där - eller på någon annan. Jag har ett ofarligt ? men irriterande meddelande, nämligen Trans Failsafe Prog. Meddelandet har alltid funnits så länge jag haft bilen (1,5 år) och påverkar inte funktionen eller karakteristiken på växlingarna alls. Det plingar till några sekunder efter start och sedan så tänds meddelandet. Enligt firman som jag köpte bilen av så hade de kollat med BMW som sagt att felet var ofarligt, och det verkar ju stämma och att det berodde på att den solenoid som låser växelspaken om man inte trycker ner bromsen var trasig. Ok, jag kan ju byta den själv tyckte jag, men efter ganska lång tid då jag tog mig an problemet så visar det sig att min modell var så tidig ? att den funktionen inte finns. Det finns alltså ingen solenoid som reservdel och jag har heller inte hittat någon kabelhärva som ska gå till den. Ja, inget 'fel' på bilen alltså, men jag vill bli av med meddelandet. Hur ska jag göra ? Någon som har aning .... | |
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
Stämmer den spärren kom-97 märkligt att dom inte har bättre koll, nån som försökte en vals?? Får hoppas att Molle325 kan ge dig nån ledtråd, Har du kollat felminnet finns förmodligen nån felkod ?? som kan ge nån ledtråd eller måste raderas ? ///MVH Hasso Länk |
|
Jag har aldrig kollat felminnet, så det kanske är dags. Det är ju ingen brådska, har levt med det här länge som sagt, men det stör mitt estetiska sinne. Det ska inte vara några felmeddelanden, dessutom blir man ju van vid att det plingar och jag kan missa ett annat meddelande. Hoppas på tips så länge.. |
|
|
vid det meddelandet ska finnas felkod och relät i EGS boxen ska bryta strömmen till lådan så att bara backen och fyran kan gå i på mekanisk väg. det sker alltså inte. kanske finns inget fel eller så finns det men relät i boxen bryter inte. Som hasso skriver bäst att börja med att se om felkod finns. kan det annars vara fel i cc modulen eller CAN bus? jepp interlockspärren kom på europamarknaden först 09/96 (den är förresten ett arv från USA där spärren fanns redan på e36 när den kom. alla e32, e34 har spärren där sedan årsmodell 93.) molle |
|
|
Jag har testat att boota om - batteri urkopplat i 4 timmar med kortslutna kablar - och felet kommer omedelbums efter att tändningen slagits på, alltså innan bilen rullat en centimeter och medans växelväljaren ligger kvar i Park och innan motorn startats. Det plingar ofta till en extra gång första gången jag trampar ner bromsen efter start. Nästa grej blir att kolla kontakter vid låda och AGS och se till att det ser rent och snyggt ut. Jag ska även kolla upp kablar avseende nötning eller andra fel så gott det går. I CAN-bussen ingår förutom AGS DME, ABS, ASC, EWS, Tempomat och allt det fungerar, kan det ändå vara bussen ? Molle325 - vad menar du med cc-modulen, är det cruise control ? Kan man testa att koppla ur den för att se om det blir någon skillnad ? Tack för hjälpen så länge, jag hoppas att det går att reda ut detta. |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.