AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Trimning och väghållning
854

Mappa efter sytembyte

ga
14
gamle ole
320iL årsmod 98 e36
Har skruvat på ett simons från kat å ut på min 320 e36 98. Är d nån som vet om men måste, bör, in på mappning

iX
362
iXer
325iX -89
3.0 C -76
318tds -96
Eftersom det är luftmassemätare så anpassar den sig automatiskt till det högre flödet. Men det kan säkert gå att köra med aggressivare tändkurva än original och så vidare..
Visa användare
151
hfw
430D Gran Coupé -15
På min bytte jag hela avgassystemet från toppen och bakåt (extraktorrör, metallisk kat å "sportsystem") och mappningen gav enligt utsago hälften av den uppnådda ökningen på 15 hästar.
Jag såg en finsk bänkning på mappning (Unichip) som gav 6 hästar på topp och när jag hämtade min bild så hade de precis mappat en Toyota MR2 (heter den så?) som ökat ~3% över hela registret.

Kan ju tillägga att jag med tiden blivit synnerligen skeptisk till det förträffliga med att mappa - och i synnerhet "chippa" - sugisar.
Visst, det blir lite mer... kan snäva åt marginaler och optimera för 98oktan... fixa elektroniska gasresponsen... men några sensationer kommer INTE att inträffa.
Jag får lite dålig smak i munnen av de som säljer "+20hk-chip", även om jag upplever att tex. itsfun har en lovvärd välvilja.

Om du vill kolla så ligger min bromskurva upplagd vid min bil.

Men det var roligt !!! och det låter fränt ;-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.