AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.675

Varför malande läte vänster bak?

Se
8
Serganten
320i Touring -97
Det har en längre tid luktat lite svagt bränt från vänster bakre hjulhus på min E36 97:a efter att jag kört. Sen jag lagt på sommardäcken tycker jag också mig höra ett svagt malande läte från samma hjulhus. (245/45 bak till skillnad från dubbdäckens 205:or) Dessutom har bilen börjat vibrera något vid körning.

När jag köpte bilen i höstas sade försäljaren att bromsbeläggen bak börjar vara slut. Är det de som är orsakar symtomen eller är det hjullagret som håller på att ge upp?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
hissa upp bilen ta tag i däcket halv 12 o rucka på den glappar det?snurra på hjulet o lyssna okolla om det är något som tar i.är beläggen väldigt slitna,så kan kolvarna åkt ut så pass mycket så det inte går tillbaks.så beläggen kan ligga ann bromskivan.det fixar du.välkommen föresten...
FR
4.317
FRIFART
535i-89 M-Tech
518i-95 Executive
318i-88 IS
Garanterat som dicka o säger, dina belägg är slut och kolven i bromsoket arbetar nu i sitt yttersta läge, dvs ett läge som inte är normalt och då kan och kärvar oket ofta. Min sambos systers mans bil hade nyligen samma problem, har man otur är oket dåligt, men aldrig på en 97a!!
Se
8
Serganten
320i Touring -97
Jag har jobbat lite på det malande lätet sen sist jag skrev: Jag har tittat på bromsbelägg och ok bak - dom var i gott skick. Jag har bytt däck bak till ett par smalara 225-or, vilket gav lite lägre ljud bakifrån men det försvann inte. Därefter märkte jag att ljudet inte kommer från någon sida utan snarare från mitt under bilen vid bakaxln. Jag har haft verkstan att titta på bilen. Dom tittade på alla bussningar och hjullager (med bilen upplyft). Inga glapp men de hittade ett lite rafsande ljud från bakaxelklumpen. De kollade oljenivån som var för låg, bytte olja (inga metallspån eller skit i oljan), men fortsatt rafsande ljud från klumpen. Därefter kollade verkstan glapp i ingående axlar till bakaxelklumpen och hittade ett visst glapp där höger axel går in i klumpen. Verkstan sa att de inte vet vilken åtgärd som kan hjälpa men att eventuellt byta av bakaxelklump hjälper. Dyrt!

Jag beslöt att leva med felet men efter ett par veckor tycker jag att ljudet bakifrån ökar. Det kan närmast beskrivas som ett svagt dån som ökar med ökad hastighet.

Är det någon som har erfarenhet av liknande bekymmer? Jag har sett ett par trådar på forum men det verkar inte som någon annan haft ett problem med läte som kan lokaliseras till bakaxelklumpen. Kan det vara fel på nåt lager vid ingående axel. (Bilen är sänkt med Schnitzer-sänk sats sedan ny)
Se
8
Serganten
320i Touring -97
Jag tänkte jag skulle avsluta mig case, eventuellt kan det hjälpa nån.
En månad efter tidigare nämnda verkstadsbesök började jag märka en skillnad i ljud bakifrån vid svängar i högre fart. Jag ruckade däcket och bingo, nu kunde jag känna att det var ett tydligt glapp höger back. Dessutom ett något metallist ljud vid ruckande. Ett koll med lyft bil bekräftar bilden. Tydligt skrapljud när jag rullade det högra hjulet. Verkstan fick fixa byta av lager höger bak och äntligen är ljudet borta.
gr
407
grizzli
Skoda Fabia 1,2 TSI 105 DSG7 - 11
Serganten: Har precis samma problem på vår bil. Låter som det kommer ifrån höger bak däck eller klumpen. Bytade du hjullager alltså?

MVH//Anton

BMW - Der Deutsche Kraftwagen

320:n
Länk
Se
8
Serganten
320i Touring -97
Ja, ja bytte hjullager och det avhjälpte felet.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.