|
|
|
|---|---|
|
Funderar på att köpa mig en bil, har som student varit utan. Går ju bra det med, men är inte riktigt lika kul. Sådan far, sådan son. Självklart måste jag ha en BMW. Funderar lite över vars "brytpunkten" i mil är mellan en 320i och 320d - begagnad i driftkostnader. 100-140tkr inköp. Samt, var hamnar man i driftkostnader - skatt på dieseln? försäkring verkar hamna kring 6-7k (helförs. 320Ci). Servicekostnader per år? Övrigt underhåll man kan förvänta sig? | |
| ska du tjäna o åka disel,då får du åka många mil per år,om inte så är det ekonomiskare åka 320i.där har du svaret.sen är det bara o ta ställning till hur mycket du kommer o köra per år,för att det ska löna sig o åka disel... | |
|
Hej jag har haft båda modellerna jag körde 320d i 1,5år och då körde jag ca:6000mil på den tiden och då lönar det sig fort! Nu kör jag 320i den med 170hk och då kommer jag inte att köra mer än högst 2000mil/år och där är det väl hugget som stucket...dieseln går ju mjukare och mer lågvarvig motför bensinaren mer vrid å bränsleförb 0,53 landsväg motför 0,85 med 320i fördelen med 320i är ju ljudet :) Men det hela beror på körsträcka/år och vad man betalar för bränslet. MVH. |
|
|
Skulle gissa på att brytpunkten mellan 320d vs 320i 170hk ligger på strax under 2000mil/år. Skatten är ungefär 3ggr högre för 320d, försäkring och service är ungefär detsamma för båda. Även om båda bilarna har nästan samma "namn" är det viktigt att understryka att 320d bara är fyrcylindrig. Egentligen tycker jag det är mer rättvist att jämföra 320d mot 318i (143hk, 0,70l/mil blandad samt ännu lägre skatt) och vid den jämförelsen måste dieseln stå på dygnet runt för att bli billigare :-) Ett annat problem med 320d är utbudet av exemplar som inte rullat halvvägs till Mars :-). "Lågmilade" privatkörda dieselbilar (<10kmil) är sällsynta och kostar därefter. Att välja en långmilad 320d kan vara billigt i inköp men bli kinkigt att sälja efter några år när ännu fler mil lagts till på mätaren. |
|
|
Tack för svaren, har lämnat dieselalternativet därhän. Tror inte jag når upp till brytpunkten och om jag gör, så överskrider jag den definitivt inte särskilt mycket. Vidare så har jag fastnat för 323/320 eller möjligen 328/325 Ci. C finns ju inte som diesel heller. Sedan går bort, möjligen skulle jag kunna tänka mig en touring. Har kikat på en svensksåld 320 Ci -01 med 12k mil på mätaren. Nyservad, 18" BMW org. fälg fräsha däck. Dörrar, baklucka och huv nybytt och rostfritt. Det som störde mig var. 1. Avsaknad av sportstolar och/eller sportpaket 2. Halvljusvarningslampan lyste under provkörning - glapp, lampan slut, något annat? Kostnad laga? (xenon) 3. Vinterdäck inte kollade, men ska inte varit i nyskick direkt, är ju 5-10 tkr som ska skakas fram i höst - inget problem bara det avspeglas i priset. 4. En liten-liten buckla på C-stolpe, tanklock liten buckla. Annars riktigt fin i lack/kaross 5. Passagerardörr verkar en aning "feljusterad" efter bytet i Sept. -06, skulle han se till att åtgärda när BMW servar den till veckan. positivt: 1. Återfinns i närområdet, behöver inte kånka mig till skåne, stockholm och leta fram objekt (känns drygt när det är svårt hitta flera intressanta objekt för samma "resa", så man garanterat hittar någon som är vettig) 2. Inte stylad, sänkt eller på annat sätt förstörd. 3. Silver till färgen, mörk inredning. Begjort pris är 135 tkr. Känns en aning högt, inte sant? (en smula off-topic, men men) Ifall säljaren läser så har jag inte tänkt nämna mina egna tankar om priset. Men förutsatt den är nyservad, dörr justerad, halvljuset åtgärdat, nyligen lackbehandlad - vad är rimligt pris, förutsatt inga andra fel uppdagas vid en nogrannare koll och provkörning? |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.