AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
805

328is vs 328i?

Ser på vissa platser, folk som kör med och säljer 328is (E46).
Min fråga är helt enkelt om "is" en riktig beteckning, och i såna fall, vad skiljer den från "i"?

Mvh
Peter
Gjort lite research och kommit fram till att det måste vara Coupe modellen som betecknas iS.
Är det bilar från USA som får denna beteckning istället för ci, eller är det någonting annat som skiljer dem åt?
Har fortsatt söka och funnit många som påstår att S står för sport. (M-Tech II, 16" fälgar osv) Det vore skönt att få rätsida på detta, jag blir tokig! :P
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Jag tror inte S är nåt BMW har utan bara nåt blocketannonsörer satt dit.

Jag har däremot inte sett några annonser om 328is.

Mvh Johan
Har aldrig hört talas om E46 328is...men det fanns ju en E36 318iS...

/ Mvh Joakim

Fd 330ci:
Länk
Jag hade inte heller först hört talas om dessa is-modeller, fram tills jag började läsa på amerikanska forum. Så vitt jag har förstått det, är is en beteckning som används i USA.

Vissa säger att det står för coupe, andra för sport. Något av dessa påståenden måste stämma.
Visa användare
8.665
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Har du sett denna tråd? Länk

Mvh Johan
Nej jag hade inte sett den tråden, men det var nog lika bra det eftersom det som var skrivet där inte överenstämmer med den information jag fått.

Detta har jag fått bekräftat av 3(!) BMW kollegor från USA, nedan citerar jag den enas svar.

Yes, they did make a 328is (e36) here in the states. the "s" designation here stands for "sport" not Coupe (that would be the "c" on the e46)

the e46 offered the sport package, but not an "s" designation.
I vilket fall som helst, slutsatsen är följande:

Många av de bilar (E36) som såldes i USA fick emblemet IS, om de var utrustade med "sport-paketet". Detta har sedan följt med till E46'an, dock inte på samma officiella sätt.
Visa användare
10.942
Programmer
F11 530dX M-sport -16
Golf GTI -18

Under de två år jag bodde i USA så har alla E36 Limo jag sett hetat "i" och alla coupé hetat "is". Sen är det inte alla man ser som har beteckningar men det är inte alls lika vanligt i USA att köra utan beteckning.

Men det är väl enkelt att verifiera genom att söka runt på någon beg-bil site från USA.

___
//Ulf
Fuel Injected
is Fuel Injected – Sports. Sports package, with better suspension, sway bars, etc..
ic Fuel Injected – Cabriolet, Convertible models
e ETA model. Built by BMW as efficiency-minded cars during the 1980’s
es ETA – Sports, ETA model with sports package.
Ci Fuel Injected – Coupe. This designation is used on most modern BMW’s
Csi Fuel Injected – Sports Coupe.
iT Fuel Injected – Touring. BMW’s station wagon.
iX Fuel Injected – All Wheel Drive.
Ti Fuel Injected – Touring Compact.
Tii Fuel Injected – Touring International. Used only on early cars.
M Motorsports. M3, M5 for example, BMW’s hot rod.
L Luxury. Basically a normal car fitted with full leather and all options, i.e. L6, L7
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.