AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.758

hård koppling på 535 ?

__
260
__MiCkE__
750iA -89
Hej..

Någon som vet om 535 kopplingen ska vara lika hård som
525 kopplingen, om inte anar jag något problem med min.
Den gnisslar lite vid nedtrampning, dock tar den som den
skall och slirar inte...

MVH
Micke
__
260
__MiCkE__
750iA -89
kan tillägga att det är lite svårt att "koppla fint" med den.. det blir gärna lite ryckigt.. men den hugger absolut inte men det känns som den gärna vill rycka till en gång när man släpper upp den snabbt.. svårt att förklara..
körde en polares 525:a från -89 och den kopplingen var underbar.. mjuk och fin, lätt att koppla med.. skall min också vara så excellent ?

MVH
Micke
Pr
89
Pre_Z
318i Touring -04
325tds -95
urtrampningslagret kanske??
__
260
__MiCkE__
750iA -89
vart sitter det ? kopplingar och växellådor är min svaga sida :D

MVH
Micke
sv
9
svinet
535T -92
535ans koppling är relativt trög och det är svårt att köra bilen helt ryckfritt.
Jag brukar lägga i friläge vid rödljus och bilköer för att kopplingen är jobbig att hålla nere länge.

Bästa tekniken för att köra bilen mjukt är efter mina erfarenheter att köra den "brutalt" och inte hålla på och fega med gasen och kopplingen.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
jag har också kommit fram till det.. sitter man få fegsläpper kopplingen och gasar lite så blir det bara massa ryck och hack.. gasar man däremot mer och släpper ganska snabbt går det bättre ^^

MVH
Micke
an
643
anlima
735iA -87
Eh ,koppling ??? vad är det för konstigt onödigt? Jag lägger bara i "Drive" och kör sedan lugnt och ryckfritt. :)

/Mats
__
260
__MiCkE__
750iA -89
bespara oss från dina lustiga kommentarer :D hohoho

MVH
Micke
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

För att byta urtrampningslagret så måste växellådan/kopplingen ner,dvs en hel del jobb med det...Men jag tror väl att det KAN vara något defekta lameller i kopplingen istället.
Dvs byt hela kopplingen inkl. urtrampningslager+fetta in nållagret på utgående axel om du ska börja "jävlas" med detta..

Sedan så är som sagt kopplingen på 535.an kraftigare/tyngre ingrepp osv än på t.ex 525:an, vilket också kan betyda att det inte är något fel alls på din bil/koppling :)

Mvh Janne.
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
solfjädern på tryckplattan är förmodligen problemet, om den inte varit så hela tiden dvs... men om du nu ska byta så byt allt! dvs lamell, utrampningslager och tryckplatta!

Ge han olja Bara!!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.