AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.146

Växlarna går inte i E39 M5

Det hände en knepig sak med min bil när jag körde med den imorses. Rätt som det var så fick jag inte i de lägre växlarna på bilen medans jag kunde lägga i 4, 5 och6:an utan problem. Är det någon som har en susning om vad detta kan vara? En tanske jag har är att det behöver fyllas på olja till kopplinghydralen. Vad gör jag detta nånstans? Står ju fan inte nått i instruktionsboken. Bilen är en M5 -01.
Tackar för svar.
/Lidberg
Oljenivån var det inte. Det är samma som bromsvätskan.
Dr
893
DrSakke
M5 touring -93(såld)
BMW 2002 -69(såld)
530dat -99
'hej!
Kan vara fuskande slavcylinder till kopplingen(sitter vid vxl-lådan) som tar in lite luft/har itern läckage så att arbetstrycket blir för lågt.
Prova att få systemet luftat en gång, kanke bara luft i systemet efter bromsvätskebyte eller likanande, men återkommer felet så är det bara att byta.
Kan vara en ide att köpa delen så att du har den om slavcylindern ger upp plötsligt. Vilken som helst mek klarar att byta den, det är värre att få tag i delen mitt i en helg eller när man behöver bilen(och det är ju oftast då saker går sönder)

MVH:
Sakke
Det var ett mysko fel detta. Rätt som det var så funkade det igen. Men jag bytte ändå bromsvätskan och kolla efter läckage vid slavcylindern. Men allt såg bra ut. Jaja. Bilen funkar som den ska nu igen. Knepigt.
/lidberg
Måste vara något fel i alla fall för fel kommer inte och går sådär.

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.