AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
1.643

Byta kylare

Re
4
Reize
518i -95
523iT -98
BMW K1100RS (mc)
Min kylare sprack, på en annars utmärkt bil (518i -95). Ja, den är väl lite slö i accet, men snål :-)! Så nu står den på gräsmattan och ser hängig ut. Inget bra tillstånd för en BMW...
Jag har tittat på kylaren, men jag blir inte klok på den. Hur byter man den, är det besvärligt, måste man lämna in den på en firma vilka måste använda specialverktyg eller kan man göra det själv?

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
det behövs inga special verktyg skruvmejsel block eller spärrnyckel,o något verktygpryl till inte svårare en så...
Visa användare
1.026
Forry
523i -97
Kylare är förbrukningsvara på BMW:-/
Om du kollar mitt Gör det självtips under mektips: Byte av expansionskärl Länk Så får du lite hum om hur du skall gå tillväga. Iofs är min en 540 men principen är samma.
Kylaren sitter med 2 bultar i överkanten och vilar på två gummikuddar längre ner. Det är ett ganska enkelt jobb, det värsta är nog att lufta systemet efteråt.

Hoppas det var till nån hjälp
Lycka till
Forry

Min bil
Länk
Visa användare
ProPro-medlem
10.954
ErikW
E28 520i - 85
E32 750iLA - 89
E92 325iA Coupé - 08
F11 530i Touring - 12
Välkommen till forumet!

På E34 och E32 sitter kylaren med plastclips i ovankant, kolla här för att se hur man lossar dem: Länk

Annars är det inget märkvärdigt att byta, går nog att göra mha verkygen som finns i bilen.

Erik

___
Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt!
Re
4
Reize
518i -95
523iT -98
BMW K1100RS (mc)
Tack för tipsen! Nu ska jag vässa yxan och ta fram tio-kilos släggan och gå till verket. :-)
Re
4
Reize
518i -95
523iT -98
BMW K1100RS (mc)
Nu är det gjort! Det var enklare än vad jag trodde - tänka efter före så att säga... Kylaren kostade förresten 1.600. Tack för hjälpen :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.