|
Sida 2 av 2
|
|
|---|---|
|
Enkelt uttryckt: Hårdare och lägre. |
|
|
Självklart....!Men exakt vad skiljer?Hårdare och kortare dämpare,fjädrar andra krängningshämmare mm?Lite mer precist alltså.Speciellt vilken typ av fjäder som sitter bak(ifall man inte tänkt köpa orginal,som ju inte verkar hålla den alldra bästa kvaliten!?) |
|
|
Sänkt chassie, ca 15-25mm grövre diameter på krängringshämmare bl a. Det är inget fel på originalfjädrarna men det finns ju alternativ. HAr du sportchassie så uppge det när du ska köpa ny fjäder. Mvh Asken |
|
|
Hejsan! Ganska vanligt fenomen på fjädrarna till 3-serien. Enligt vissa så är det ett materialfel som gör att fjädrarna bryts av oftast vid de nedre varvet. Min bil har ramlat genom besiktningen och de såg inte ens att fjädrarna var av eftersom det är så långt ner på varvet. Köpte nya "svensktillverkade" och de håller fortfarande. Ett par fjäderspännare underlätter vid byte av fjädrarna men det är inte svårt att byta själv. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Jag har en 330d Touring -03 med m-tech II. När jag skulle byta Kulled till övre länkarm bak (på hjulsidan, som va helt slut) såg jag att vänster bakfjäder har gått av. Kollade runt på olika håll men kom fram till att det är bara BMW som säljer fjädrar till M-paket. De tar ca: 1100kr styck för sånna. Efter lite surfande kom jag fram till att det är smartare att beställa en H&R fjädersats för samma pris, då får man 4 fjädrar som sänker 35/20 mm. Alltså lite mer än original m-pkt fram och samma som original m-pkt bak. Dessutom är det bättre prestanda och kvalitet på dessa. Beställde från www.waarwest.se som har mycket godis till bmw. Kör miljövänligt - kör BMW diesel!!! |
|
|
hej Bakdämparna på E 46 brukar vara slut vid 13000 mil.Kör man med dåliga dämpare påverkar väl detta fjädrarna också? Min teori är därför.Byt dämpare tidigare så håller fjädrarna bättre. HN |
|
|
Det är nog bara att konstatera att fjädrarna bak på e46 är underdimensionerade/felkonstruerade!! Har aldrig hört om någon annan bil som har så många brustna fjädrar! Har även fått byta på vår bil. Klabbarparn |
|
|
en polare har en 318is där baken står i botten och fjädrarna är hela men grymt mjuka. BMW ownz |
|
|
Det kan nog säkert vara så som klabbarparn säger att fjädrarna på e46 är underdimensionerade, men isf är dem det på väldigt många bilmodeller. Jag har haft flera VW som framfjädrarna var av på, inte heller ovanligt att bakfjädrarna på MB går av, överlag så går dem av ofta på dagens bilar, och där är det vinter och salt i kombination med att man inte spolar rent där så ofta som är orsaken till detta tror jag. Kör miljövänligt - kör BMW diesel!!! |
|
|
Har bytt bakfjädrar på cabben som har M-sport från fabrik - men det var nog lite spänstig körning på Mantorp som tog ut sitt pris. Har man krok (som jag eftermonterat på touringen) ska man egentligen ha hårdare fjädrar bak än orginal men eftersom jag mest kör cykelhållare på min krok så får bytet vara tills de går av. Att järnringar (utan rostskydd) sitter mitt i sprutet från hjulen och med en kopp att samla vatten i under och dessutom svårspolad med stora fälgar- det är väl tyvärr en bra definition på rostvänlig miljö.... /Patrik, 325i cabrio -94, 325i touring -02, BMW CS 4096 |
|
|
även jag har bakfjädrar som är av på min e46 touring.. verkar vanligt, men besiktningen ser det inte.. När det är dags att byta blir det nog som någon ovan rekomenderade HR fjädrar och dämpare, samma pris och känns som det i vart fall inte är sämre än orginal.. |
|
|
Min sambos volvo s40 -00 gick båda framfjädrarna av, ca 13000mil. 628csi |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.