|
|
|
|---|---|
|
Undrar om nån här vet vad det är för skillnad på castrol tws 10w-60 och castrol Rs 10w-60 olja? För o nackdelar? Gummi gör sig bäst på asfalt!! | |
|
oljefilmstyrka och additiv. många kommer att påstå att RS är en vidareutveckling av TWS, men så är inte fallet. Från början hade Castrol RS oljan, RS var ett väl inarbetat varumärke som de ville behålla när ersättningsoljan kom dvs TWS, så castrols nästa produkt döptes till formula RS, denna olja har dock sämre oljefilmstyrka än både den ursprungliga RS och TWS trots att formula RS är den senast tillkomna produkten. |
|
| Fördelen med formula RS är givetvis priset, vilket är avsevärt lägre. Fördelen med TWS är dels oljefilmstyrka dels att denna olja har en bänägenhet att få tyst på ventiltickande | |
|
tack...det var bra förklarat...häller i rs då o hoppas att m5:an inte skär ihop...;) Gummi gör sig bäst på asfalt!! |
|
|
en fortsättning på den här tråden då. min 525 var servad med castrols rs 10-60 innan och nu när jag skulle serva senast fick jag förklarat att det var castrol edge som skulle ersätta rs:en. om jag tolkar era svar rätt skulle man använt tws istället? spelar väl mindre roll i en sån motor men ändå.. |
|
|
Six power: Spelar mindre roll, skillnaden mellan tws, rs och edge 10w60 är försumbar i en standardmotor, Har man en nyare M bil bör man följa BMW´s rekommendation på TWS men annars duger alla varianterna hur bra som helst. elefantöl : ska du verkligen hälla i en så tjock olja som 10w60 i en 525? Har motorn rullat långt så det bildats lite spel mellan kolvring o cylindervägg är visserligen den tjockare oljan att föredra då den minskar oljeförbrukning o missljud men i en frisk motor med relativt få mil bör du kanske hålla dig till en 0w30 olja |
|
| Jag häller Edge 10-60 i M5:an. Går att köpa från Tyskland under 100 spänn litern. På flaskorna står det bla att den är utvecklad för att dämpa ventiltick och oljeförbrukning. Castrol rekommenderar den till BMWs M-motorer. | |
| alpina b8: hade ett mellanspel med gtx magnatec 10-40 varpå bilen lät som ett polskt kärnkraftverk. bytte till edge för att komma tillbaka till det den servats med förut. men det kanske är värt att testa en tunnare. svårt att veta vad man ska ha för det är ett nytt svar från varje man frågar. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.