|
|
|
|---|---|
|
Jag har länge letat efter en hållbar ipodlösning för bil och inte hittat någon. Det har oftast varit en lösning där ipodens kontroller blir oanvändbara och om man har mer än 50 artister så blir sökning etc mycket bökigt. Nu är det säkert så att det finns lösningar som jag har missat men jag kan ju dela med mig med vad jag själv just testat, köpt och faktiskt är nöjd med. Jag köpte en nyare Alpine huvudenhet (dock absolut ingen värstingmodell) som har deras sk full speed ipod. Med detta så kopplas ipoden in med sk dock-connector som laddar samtidigt som (tyvärr) ipodens kontroller blir oanvändbara. Artister väljer man via volymratten, dock accelererar den inte på samma sätt som ipodens "hjul" och varje sökning startar tyvärr från början varje gång. Det finns dock en lösning för detta iom att man kan hoppa in med olika intervall med hjälpa av sifferknapparna (som finns för att välja radiokanaler). Ex. 4:an stegar fram till 50% av artistlistan och 6:an stegar fram till 83% av artistlistan. Utifrån detta går det mycket snabbt att hitta rätt artist med volymratten. Exempelvis har jag ca 1100 artister inlagda och det tar sällan längre än 10 sekunder att hitta rätt. | |
|
Eftersom jag inte bryr mig om att lyssna på radio tänker jag göra så här när tid och ork infinner sig. Slutsteg på lämpligt ställe i bilen, strömbrytare för remote signalen bland knapparna framför växelspaken. Sen har jag inte bestämt mig om jag skall ha en lös sladd i bilen eller om jag skall fixa ett 3.5 mm uttag på lämpligt ställe. Jag tänker alltså koppla min iPod direkt på slutsteget och styra allt från iPoden. Det innebär tyvärr att jag måste använda hörlursuttaget för att kunna styra volymen, hade ju varit smuttare att använda uttaget underkant, men man kan inte få allt. Jag brukar skapa spellistor som passar olika tillfällen/sinnestämningar, sen får iPoden sköta sig själv. I min gamla 318 har jag en Pioneer från -98 försedd med Pioneers iPod grunka. Fungerar alldeles utmärkt även detta. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Prova med en ipodadapter från Dice Electronics (konkurrent till Dension iceLink) Deras lösning gör att man fortfarande kan styra ipoden från ipoden.... /Andy |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.