|
|
|
|---|---|
|
funderar på att köpa en kompressor samtidigt som jag köper ny bil, men vet inte riktigt vart man ska vända sig. då det är en relativt kostsam affär så vill man ju inte att det ska gå sönder eller vara dåliga delar. har tittat lite på ESS och de har fått bra omdömen av många men det sägs ju också att de har centrifugalkompressorer vilket inte ska vara lika bra som skruv?? även enem och stylingkompaniet har jag tittat lite på..de verkar ju vara samma delar med att enem är billigare? vill även att firman i fråga monterar det. någon som har andra tips på vad man bör tänka på? drifters do it sideways... | |
|
Ok så då kan man välja hos ESS hur mycket ska du ha för din? vad är skillnaden mellan skruv och centrifugalkompressor? skillnad i den dagliga körnngen? drifters do it sideways... |
|
|
Skruven laddar helatiden medens centrufugalen laddar mer med vartalet. Jag antar att du får bättre vrid vid låga varv med skruv gentemot en centrufugal men toppefekten borde inte skilja något. Skicka en powerpost om du är intresserad så kan vi ta pris och sådana diskussioner där |
|
![]() 13.404 323i E30 -85 track day car
120i E87 -06 BMWCS #10072 @bmwslangen (Instagram) |
Roots-kompressorer ger ett högt laddtryck direkt på låga varv men är i gengäld den mest ineffektiva typen (låg verkningsgrad) och mest lämpad för låga laddtryck. Centrifugal-kompressorer har en karaktär likt en turbo dvs ger lite laddtryck på låga varv men högt laddtryck på höga varv. Då den är direktdriven av motorn har den dock en bättre respons än en turbo. De har dessutom en bra verkningsgrad. Skruv-kompressorer är den kompressor med högst verkningsgrad (effektivast) samt har ett högt laddtryck även vid låga varvtal. Den är överlägsen när det gäller effektivitet och höga laddtryck över ett brett register. Nackdelen är som vanligt att den är dyrare än de övriga typerna. Tänk på att vid all verkningsgrad under 100% försvinner energin någonstans. När det gäller kompressorer omvandlas en del av denna energi till värme. Generellt sett behöver sn skruv-kompressor mindre behov av laddluftkylning än en Roots-kompressor vid samma laddtryck. Detta är en anledning varför Roots-kompressorer inte är lämpade vid höga laddtryck. |
| Kan va intressant att veta vilken bil du ska köpa till? | |
|
Tack för svaren då har man lite mer koll på det hela... det rör sig isåfall om en e46 330 drifters do it sideways... |
|
|
Speedy83: Hur gick det med dina kompressor planer? Jag är riktigt sugen på ett kitt från Enem och deras skruvkomp. Någon som har erfarenhet at Enem? Mvh Jimmy Länk |
|
| Jevla fin bil du har Jimmyboy, kompressorkit hade suttit som pricken över i:et på den. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.