|
|
|
|---|---|
|
Ända sen jag köpte den för ca 4 år sen, så har den varit jobbig att starta. Efter ca 5 sekunder på starten, så har den börjat tända lite, sen mer och mer och till slut har den hoppat igång. Då låter det som att den tänder på typ 3 burkar i rad och inte de andra tre en stund tills man vågar släppa ner den på tomgång, då böjar den gå på alla. Sen har den vandrat lite på omgången precis när man släppet gasen, men stabiliserar sig efter en stund. Idag när jag skulle starta den, så låter det precis som vanligt, att den tänder mer och mer och till slut varvar den upp på några burkar, men inte alla. Bara det att den dör igen efter att ha varvat upp och vill inte starta alls. Kollade stiften och de är sura. Hörde även att det klickade ifrån något av de tre räläna som sitter vid styrboxen. Ett är väll till soppapumpen, men vad är de andra till? Tidigare har jag bytt: tändstift, fördelare, rotor, soppafilter och rensat katalysatorn. Sen hör det till att jag bytt till 525:ans motor, lmm och styrbox och det är fortfarande samma problem med att den är svårstartad. Efter att jag bytt motorn så råkade sladden till vevaxelsensorn lägga sig emot generatorremmen, så det blev ett litet hack i den, så man såg ända in till kabeln i mitten, men den va inte av, så jag lindade om den med lite tejp. Har hört att det kan vara rätt känsligt med den kabeln om den är skadad. Problemet är bara de att den va likadan när kabeln var hel. När jag rensade katalysatorn, så plockade jag ner hela systemet från grenröret och när jag skulle tillbaka med det, så blev det inte riktigt tätt och då tyckte jag att den sartade jätte lätt, så jag stängde av den och provade igen och den startade lika lätt igen. När jag sen tätade vid packningen, så blev den lika svårstartad igen. Någon som har någon idé på vad det kan vra för fel? Börjar bli riktigt less på den nu. | |
|
Tändspole? FAF |
|
|
Kanske de kanske. Kan man mäta den på något enkelt vis eller måste man dit med ett ocilloskop? Just nu tror jag nog mest på att någon spridare står och läcker. Tänkte kolla bränsletrycket imorgon. Fler förslag? |
|
|
Gnistan från spolen kan du kolla med ett löst stift eller bara med tändkabeln och sedan dra på starten. Eftersom den fortfarande är svårstartad borde det vara något som inte följde med motorbytet, eller? FAF |
|
| Okej..Jag har flurat lite på det där med motorbytet och har kommit fram till att det nog var så att den var dum att starta innan bytet, när det var fuktigt ute eller om det ragnade, så jag tror det var fördelaren då. Nu är det nog så att det är något annat som spökar. | |
| om man har en dålig tändspole kanske man får gnista utanför motorn men när det blir komp på så kan den utebli.. man bör väl kolla med soboskoplampa för att vara säker.. | |
| stroboskåplampa* | |
| Men med strobbolampan kan man väll bara se att det kommer ström i tändkabeln, inte om det kommer tillräkligt? Om den är klen, så kanske strobolampan blinkar ändå? | |
|
hm.. jag vet inte riktigt.. kan vara så att den inte indikerar om inte gnistan finns där. vet iaf att fick strobolampan å blinka med stifter ur på min moped förut men så fort jag skruva i det uteblev gnistan och så även "blinket". kan dock inte med säkerhet säga att det alltid är så.. kalla in expertpanelen ;) MVH Micke |
|
|
Nu har jag bytt spridarna, men ingen skillnad. Jag har även bytt vevaxel-sensorn, men de blev ingen skillnad då heller. Lyckades iaf besiktiga den igår utan anmärkning, men idag går den inte.. :/ Inga fler förslag? |
|
|
Tändspole FAF |
|
| Jag har funderat på det där med tändspolen. Mätte upp den och enligt Haynes ska det primära motståndet vara 0,5 Ohm och jag hade 1 Ohm. Det sekundära skulle vara 5000-6000 Ohm och jag hade nästan 8000 Ohm. Jag tycker inte att det låter som att det skulle vara några större fel på den, men 1 är ju iofs dubbelt så mycket som 0,5. | |
|
Hej, Hade samma bekymmer med min gamla 320. Läs mitt inlägg i länken. Länk Den som söker han finner.... Lycka till! |
|
| Okej. Men borde det inte ge samma effekt att trycka lite på gaspedalen som att öppna tomgångsmotorn för hand? Den släpper väll bara igenom mer eller mindra luft. | |
|
Ja det är sant. Viktigt är också att den inte tar tjuvluft mellan gasspjället och luftmängdmätaren. Kontrollera även så att du inte har oxid i kontakten till LMM. Går bränslepumpen som den skall? Fick byta denna på 320n då den spökade och tillslut gav upp. //Håkan |
|
|
Jodå, bälgen mellan spjällhus och lmm är ny, men jag har inte kikat till kontakterna så bra. Får göra de. Funderar på soppapumpen/backventil för den tappar tryck när man låter den stå ett tag, men så fort man vrider nyckeln till startläge så är trycket uppe på 3 bar, så ja vet inte om det gör något då att den tappar tryck? Som det verkar så surar den ner sig. Det borde den väll inte göra om den får för lite soppa? Mycket funderingar:) |
|
|
Prova med att mäta resistansen på tändspolen på sekundärsidan och samtidigt knacka på spolen med gummiklubba el liknande, resistansen måste vara stabil. FAF |
|
| Okej..kan testa de. | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.