AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Z-Serien
2.621

AC låter som tröskverk = illa?

bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
AC:n på min nyinköpta begagnade Z3 låter minst sagt illa ibland. När den har arbetat ett tag så hör man kompressorn liksom varva upp och ibland låta riktigt illa (läs: som ett tröskverk).

Är det någon som har haft liknande erfarenheter och som kan dela med sig med alternativa lösningar på vad det är som är fel samt vad det kan kosta att fixa. Som det är nu så verkar AC:n ge kyla utan problem men den låter som sagt inte så bra. Har inte hunnit kolla om det kan vara någonting som sitter löst men det är troligtvis någonting annat.
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Låter som att lagret i kompressorn håller på att ge upp.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Jag har kollat på www.realoem.com men inte lyckats att hitta någon sprängskiss (el. motsvarande) på kompressorn. Är det någon som vet var information alternativt beskrivning om hur man fixar detta? Har endast haft BMW i ca 2 veckor och inte hunnit köpa reparationshandbok än. :)

Apropå det, kan någon rekommendera någon bra reparationshandbok?
Visa användare
2.480
Highway Star
BMW 523iA -98
BMW 520i Touring -98
Du får gå direkt på tillverkaren till kompressorn eftersom BMW inte tillhandahåller reservdelar för den.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Inte lätt att gå direkt till tillverkaren - mitt tips är att gå till en firma som sysslar med bil-AC. Genom dom kan du ev få tag på ett lager. Det kan dock vara flera saker som spökar för dig - det sitter bla en magnetkoppling som kopplar in/ur kompressern vid behov. Tvivlar nog lite på att det är lagret.....hjulet snurrar ju med hela tiden och då borde du ha oljud hela tiden också, som varierar med motorvarvet. Jag tycker du ska börja med att haka av drivremmen och kolla upp lager/magnetkoppling.
st
351
stoffe69
328ci -00
gick till swerull och köpte löst lager till min e36:a
ta loss lagret och gå till någon som säljer kullager och liknande. så löser dom problemet.
runt 350spänn betalade jag.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Oljudet är som sagt inte alltid där och när det väl dyker upp är det ett rasslande ljud. Detta frånsatt att kompressorn verkar varva upp ibland något helt otroligt, men det kanske den ska göra?

Apropå proffs (vilket jag inte är) känner ni till någon i Uppsalatrakten som är bra på AC?
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Nej kompressorn drivs av en rem som går med motorn. Den kan inte varva upp på egen hand...... Rasslandet låter som att själva kompressorn inte mår så bra.
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Skulle det (rent hypotetiskt) kunna vara så att det är ett lager som är i dåligt skick men att det först efter att ha blivit upphettat börjar att låta illa?
st
351
stoffe69
328ci -00
alt vid olika varvtal. mitt lät runt 3000v ungefär.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Tror inte på upphettat lager. Då skulle det fortsätta låta även efter du stängt av AC:n (då upphör drivningen på kompressorn - men remskivan och lagret fortsätter snurra). Låter det bara när kompressorn går så tror jag på kopplingen.....men mest på själva kompressorn. Har du för lite köldmedia i systemet blir det heller inte bra, då sliter kompressorn hund för att få upp trycket utan resultat. Ska (troligen) finnas en tryckvakt som känner av det, men såna kan ju gå sönder.

Tips: kolla tidningarna, för just nu finns det dom som erbjuder ett gratis test av klimatanläggningen. Du kanske kan få en diagnos då och sen fundera på vad du ska göra.....
bo
190
boopidoo
Z3 2,8 Roadster -98
Någon speciell tidning du tänker på? Om du har något direkt tips får du gärna skriva eller skicka meddelande? Tack för tipset iaf.
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Näe, tyvärr.
Jag hör hemma i Falun..... hade varit betydligt lättare att ordna och tipsa härikring. Jobbar dessutom på en firma som är ackrediterad för AC-jobb :-)
Visa användare
233
Magirus
Z3 2,8 -97
Näe, tyvärr.
Jag hör hemma i Falun..... hade varit betydligt lättare att ordna och tipsa härikring. Jobbar dessutom på en firma som är ackrediterad för AC-jobb :-)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.