AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Försäkring och Värdering
1.386

Försäkring till 328 E36 95-97

Tjena!

Jag måste hitta något lämpligt försäkringsbolag för mitt planerade köp, grejjen är att morsan ska stå som ägare för bilen och försäkringen och hon har inget körkort.
Jag hade tänkt att hjälpa henne med att hitta lämplig försäkring och tänkte, kommer det inte låta konstigt att jag ringer f-bolagen och frågar försäkringar åt henne, då visar ju jag att jag är den som är mest insatt i köpet och troligen kommer bruka den mest? Dvs det som jag inte borde "avslöja" för dem?

Ni andra som kör BMW i storsthlm, vilket bolag har ni?
Hade tänkt att ringa
IF
Länsförsäkringar
AURO
Folksam
SalusAnsvar

På insplanet så tyckte de att AURO var bäst, ca 6000/år för halvförsäkring, fast då skrev jag inte att vi bodde i sthlm.

Finns det nå fler som ni rekomenderar? Har för mig det va ett som hette nått med V?N? :)

Tackar för svar!
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Lycka till! Framförallt om du råkar ut för något och måste begära ersättning.
Tror du det finns en anledning att premien är högre för dig än för mig som är 43 år? Jag hoppas du inte försäkrar bilen i samma bolag som mig. Jag vill INTE ha högre premie.

/Touchdown

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Tror det blir intressant om du råkar ut för något.

Dels att ägaren inte har körtkort, varför ska hon då ha en bil? Huvudsakliga brukaren ska ju vara försäkringstagare. Sen om du har kontakt med försäkringsbolaget, om du betalar in försäkringen och om du inte bor på samma adress och om du sen är den som kör vid en olycka tror jag du står utan ersättning.

Då kan du ju lika gärna köra trafik på dig själv så slipper du väl betala i onödan när du troligtvis ändå inte kommer få nån ersättning?

En av dessa saker kan ju få försäkringsbolaget att undra, men du gör det ju för lätt för dom!
Grelle:
Jo det är ju så jag tänker också, verkar ju skumt om jag gör allt jobb..
Hon ska ju självklart betala för försäkringen osv, men jag ger henne pengarna. Och vi bor under samma tak och jag kommer ju köra henne var än hon vill bli skjussad.

"Då kan du ju lika gärna köra trafik på dig själv så slipper du väl betala i onödan när du troligtvis ändå inte kommer få nån ersättning?"

Jo så kan jag ju tänka också, en trafikförsäkring på mig är ca 1,2K/mån och halvf på henne för ca 5-800/mån. Men hur mkt gör trafikförsäkring om jag parkerar bilen i ett räcke?
Kan ju lika gärna ha trafik på henne, jag verkar ju förlora hur jag än gör.. och halv har jag inte råd att ha mig själv, knappt trafik, det är därför jag frågar :)

Visa användare
8.662
Grelle
Audi E-tron 55 -22
Seat Leon ST -17
Okej, först och främst antog jag att du inte bodde hemma. Då blir det ju inte lika lätt att se att det egentligen är din bil.

Sen gör en trafikförsäkring lika mycket om du parkerar bilen i ett räcke som en halvförsäkring. =)

Mvh Johan
Agro: F-bolaget lär inte betala ut en spänn om något händer bilen eller dig eftersom du gör dig skyldig till bedrägeri pga att du uppger falska uppgifter till F-bolaget.
Den som skall stå som försäkringstagare på en bil är den person som har det huvudsakliga intresset i bilen. Och det är faktiskt du själv.

Visserligen bor du hemma fortfarande men eftersom din mamma saknar körkort behöver man inte vara nobelpristagare för att räkna ut vem som har det egentliga intresset och vem som därför skall stå som försäkringstagare för fordonet...

Och hur många ensamstående mammor i 40+ åldern köper idagsläget en 328 E36 95-97 och är har samtidigt det ekonomiska intresset i bilen??
De torde vara väldigt lätträknade :-)

Blir det för dyrt att köra 328 så välj en annan bil som du har råd med. Det är mig veterligen ingen mänsklig rättighet att köra BMW...
Tack för alla svar! :)

Det känns väldigt trisst att det inte finns nån "billig" shortcut, vet inte riktigt hur jag ska göra, känns som att jag lika gärna kan försöka fixa en trafikförsäkring på morsan bara för att få det billigaste alternativet eftersom jag verkar rökt på alla sätt ändå om jag ska ha bil.
Nästan vilken bil jag än väljer så blir försäkringen ca 1000/månaden så varför inte lägga till lite o köra BMW :)

Jag vet inte riktigt hur jag ska göra, hörde av en polare som hade sin 325 mm på sin morsa o hon hade då inget körkort.

Tack again!
Agro: Tyvärr finns det inga genvägar, "don't roll the dice if you can't pay the price" som det heter :-)
Dessutom så skulle det inte gagna någon om alla skenförsäkrade sina bilar eftersom hela systemet med olycksstatistik skulle bli urvattnat. Billigt för olycksgrupperna dvs män 18-24 år, men dyrt och därmed orättvist för personer som kört felfritt i 20 år.

Att ha mer än halvförsäkring är overkill på en 10 år gammal 328 om du frågar mig.
Hehe du har så rätt ;)

Vad tycker ni andra om vilken försäkring bilen ska ha? Trafik eller halv?
Varför borde jag inte köra med halv? Pga värdet? Ca 50K?
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.