|
|
|
|---|---|
|
Hej. Tänkte kolla med panelen innan man beställer grejer. Fick i samband med en extra oljeservice jag gjorde veta att coupens bromsbelägg borde bytas innan sommarens slut. Materialet på bmw skulle kosta 795 + 820 0 + 2x163 = 1941 :- Med jobbet inräknat skulle de ha 3300:- Jag brukar inte skruva med min bilar, men är hyggligt händig. Är detta någon man klarar av själv? Någon som har erfarenhet eller någon guide att länka till? Exakt vilka "verktyg" behöver jag? insektsnyklar? Har genom sökning fåttfram att bmw ofta använder textar belägg. Är dessa att föredra eller går det lika bra med mintex eller ATE? Behöver jag något mer än belägg, slitagevarnare samt monteringssats? Hoppas på lite hjälp MVH Jens | |
|
Har du kollat Länk? Lyser varningslampan? Om den inte gör det behöver du inte byta slitagevarnaren. __ Problemet med BMW är att har man en gång börjat, kan man inte sluta! |
|
|
Du klarar helt klar att byta belägg själv. kolla med waarwest.se om dom har dina delar dom säljer både ABR och textar belägg,har själv köpt där,snabba leveranser o rätt grejer |
|
|
Håller med ovanstående att du lätt kan byta själv. Bland de enklaste bilarna som jag bytt på iaf. //Jonas "Det finns två bra bilar - En ny BMW och en begagnad BMW" |
|
|
Tjena gubbs Postade tråden och åkte på influensa :-) Så ni tycker jag skall ge mig på det, då blir det så. Så snart febern gett med sig så blir det ut och meka. Tack VillaRosa för guiden, kan inte fatta att jag inte kollade där själv först. Vad tror ni om dessa grejer: Länk Då blir det nya skivor ochså :-) Kanske onödigt på en bil som gått 5800mil? Är det någon som har erfarenhet om dessa satser? kvalite? prisvärd? andra tips? O andra sidan så är inspektion 2 min kommande service, dock så är den inte för ens om ca 3000mil om man skall hålla sig till service intrevallerna. Gjorde nämligen en extra oljeservice 1000mil för tidigt. Gäller att vårda sin pärla. Tacksam för synpunkter //jens |
|
|
Jag skulle byta helt klart. Då har du snygga skivor o nya bromsar. Byt slitage varnarna oxå när du nu är där o håller på. |
|
|
Snygga skivor... Hör gärna av dig om du tänker säja dina gamla skivor,förutsatt att dom gått 5800 mil då är det ju ca 10000 mil kvar på dom. |
|
| Det är väldigt lätt att byta allt som behövs är en 7mm insex-nyckel å något att pressa tillbaks kolven med! | |
|
3300:- låter ju minst sagt i överkant för att byta bromsbelägg. Fick hem ett "värdebevis" som BMW kallar det i veckan och där står 1170:- för byte av belägg fram(inkl montering). Det framgår inte riktigt i ditt inlägg.... Men ska du bara byta fram bör det verkligen inte kosta mer än 1500:- M.V.H |
|
|
Hej. Min "bromsbelägg-slitna" lampa tändes idag. Bilen har gått 12000 min (E46, kombi, 330D, 2003). Så vitt jag vet har skivorna inte bytts ngn gång. Jag kollade med bmw, de skulle ha 3600 för nya bromsbelägg fram och bak, med arbete, 8400 för skivor fram och bak. Jag tror inte att skivorna behöver bytas. Är detta rimligt? Ska man lämna den till BMW eller till t ex mekonomen, o köpa rätt prylar på nätet själv? Vad råder ni till? Tack |
|
|
Om du byter själv och köper från ex. mekonomen använd textar, La på nya mintex på cabben bak och dom gnisslade som f-n vad jag än gjorde med dem så vart det inte tyst. Köpte nya Textar på BMW och dom var faktiskt billigare på BMW med lite rabatt än på mekonomen med rabatten jag har där. 738 mot 779:- Men nu är det helt tyst äntligen! |
|
|
Bytte nyss skivor, belägg och handbromsbelägg, total kostnad 3100 och ca 3 timmar med pauser inte illa! Har bytt belägg 2 ggr fram och en bak, första beläggen gick redan efter 7000 mil andra efter 19000 och nu har bilen gått över 32000 mil. Det är lika bra att köpa slitagevarnarna då de har en tendens att gå sönder när man försöker lossa dem! |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.