AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Samtliga BMW-modeller
708

För högt HC värde...

B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Fick en anmärkning på för hög HC på besiktningen, vad kan det vara för fel och vad gör man åt det?
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Kan vara allt från lambdasonden till ofullständig förbränning. Hur högt var HC, drar den mycket olja ? Ett alternativ är ju att bara ha ca 5 liter i tanken och sedan slå i ca 2-3 liter K-sprit så får du ner HC värdet. Annar kan det kanske vara dax att byta katten.
Läs även denna länk:Länk
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Värdet låg på 250. Den drar väl ca: 0,5 liter olja per 100 mil, inte alarmerande mycket tycker väl jag. i övrigt går bilen helt perfekt. Finns det något annat ställe än BMW i Stockholm som kan fixa detta utan att man behöver åka till besiktningen igen?
Hej!

Jag hade för högt HC-värde, men killen sa att jag skulle köra en sväng så att motor+katalysator säkert var riktigt varma när de mätte. Jag kom tillbaka efter 5km och vi mätte igen...resultatet blev så bra det kunde bli!

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Låter som om det bara skulle kunna vara att den var kall, har bara ett par km till besiktningen och fick vänta 40 min innan jag fick komma in. Känns lite riskabelt att chansa dock, får kanske ta den till BMW och se vad dom säger. Tack för svaren iaf.
¨Hej!

Enligt besiktningen så får de skicka iväg ett par bilar dagligen på en sväng, för att de inte haft genomvarma motor/katalysatordelar. Inte alla besiktningsmän verkar veta det, men så är det!

Kan du inte göra en efterbesiktning för en billig peng?

Mvh Gunnar, BMW 540IA-93.
B1
365
B10Tobbe
3-serie GT -18
M4 -14
Jag fick även en anmärkning på en styrled, så jag har bokat tid hos BMW i Solna för byte av den och koll av HC värdet. När jag pratade med BMW så trodde även dom att de kunde bero på att bilen var för kall när den testades. Vi får väl se vad dom kommer fram till(var dock 4 veckors väntetid så det dröjer ett tag).
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.