AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
1.582

är det så att nästan alla M5 E39 krånglar ?

hej,
jag är på god väg att köpa en M5 e39, men blir livrädd varje gång nån startar en tråd här och berättar om problem på M5 E39.

Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
går inte sönder mer en någon annan bmw.men när det går sönder,så kostar det dubbelt så mycket.noga med underhållning,annars kan det stå en dyrt i onödan...
St
37
StefanLKPG
M3-93
528i touring-99
Jag har inte haft några problem med min M5a mer än LMM och slitagedelar.
Bi
3.797
Bianca
130iM-Sport LCI E87 2009/12

Och jag har inte haft ett enda problem hittills...:)

Mo
133
Mortaz
M5 -00
M Roadster -98
Jag har aldrig haft några problem med min , just M5ans "haveri" problem sitter nog mycket i att dom sista två tre åren har dom sjunkit rätt mycket i pris och blivit tillgänglig för ett helt annat kund klientel än tidigare därav extrem misshandel och vanvård av en del maskiner som följd.
Är ivarjefall min teori.
Har du inte brådska och tar första bästa 5a som dyker upp utan letar nogrant efter en som faller dig i smaken och inte håller för hårt i börsen utan är villig att ge dom där 40-50 extra för en välvårdad maskin så tror jag inte du behöver oroa dig speciellt mycket :-)
ea
473
easy rider
M5 e39 2002/6
Mortaz:
Jag håller med Dig till 100%.
En M5a kostar inte bara i bensin, försäkring och skatt utan måste skötas om ordentligt. Kostar mer att ha begagnad än ny om vi inte tar hänsyn till värdeminskningen.
Har Du inte råd att sköta den (eller har ngn kompis som kan meka den eller kanske själv) så köp ngt annat!
To
964
Tozzy
M5 -00
BMWSC NR 490
Enda felen jag haft är skitiga LMM'er och pixelfel, små potatis i sammanhanget. Hitta en välvårdad bil så får du massor av skoj :)
LMM bränslepump abs-givare samt termostat på 3000 mil.
Buspelle
En abs-givare, abs-styrenhet samt ett rör till Acn på drygt 8000 mil, vilket knappast kan betraktas som särskilt mycket. M5am behöver korrekt underhåll och är naturligtvis en bil som troligtvis ofta utsätts för relativt omild behandling, men är i övrigt synnerligen styktålig.
CR
61
CRHH
BMW M5 2002
Har bytt bränslepump och abs-givare samt skött erforderlig service. Jag har kört drygt 7000 mil och är mycket nöjd. Totalt har den gått ca 15000 mil. Det är en ren fröjd att köra den.
Den slukar visserligen en del olja men fyller man på regelbundet är det bara att åk och ha kul!
En glad M5-ägare!
Ricke
jo
1.756
jonasjonas
Tesla Y Performance
Termostat, 3 st abs-givare samt båda lmm är bytt under snart 3000 mil i våran ägo. Får fylla lite olja ibland också.
Tänker inte ens börja....

:)

Slå till, du kommer att älska bilen. Dock känns min som en otrogen flickvän ibland.
Visa användare
182
Delonge
M5 -90
M5 -02
Bayerischemotor, jag känner mig dumpad :P
Delonge:

Ja kan fårstå det. Säkert känns det som om hon tagit din bästa vän:) Din historia kan bli sista spiken i kistan för min M5.
Lasse Karlsson
Tror precis som Mortaz!! Denna typ av maskin till ett pris som många ggr motsvarar vilken Svenssonbil(lite nyare) som helst, gör att "fel" personer köper dom, och använder dom sedan som vilken dussinbil som helst!!! Bara för att dom är billiga, innebär ju inte det, att dom inte kräver den där lilla extra omsorgen som högprestandagrejer i allmänhet gör!!

Ta detta med kopplingen som exempel: Det är väl inga problem att köra sönder en koppling på vilken skitbil som helst!! bara man slirar riktigt duktigt och ofta, ska väl detta inte vara några som helst problem!! även om man bara har typ 130 kusar under huven!! Har man då 400 hästar att jobba med, säger det ju sig självt, att med ovan nämnda hantering, så håller det inte särskilt länge, så är det bara!!

Även en förhållandevis billig maskin som BMW M5 E39 måste ju betraktas som lite av en entusiastbil! och sköter man den som en sann sådan, är jag rätt säker på att den kan skänka många trevliga mil, och högtidsstunder, utan fler problem, än med vilken bil som helst!!

HA DET!!!
kilroy
E39 M5 har ju vissa kända "standardfel" bl a LMM och problem med en del elektroniska givare. Trots allt tror jag att mycket av "problemen" med E39 M5 går att härleda till bristande service. E39 M5 är något av en drömbil för många, speciellt eftersom prisbilden har blivit väldigt gynnsam de senaste åren. Många köpare är relativt unga killar som lägger i princip hela lönen på bilen. Har man en pressad ekonomi så är det lätt till att man börjar slarva lite med underhåll och service. Självklart får man det i nacken förr eller senare, om inte annat så drabbar det nästa ägare.

Jag har alltid hävdat...tvingas man att äta havregrynsgröt till middag 7 dagar i veckan bara för att ha pengar till bilen så hamnar många i ett läge där man börjar slarva med underhållet.

Mvh kilroy

"Jag är inte bara dryg...jag är skåning också"

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.