AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.554

Behöver tips för köp av 535 e34

Sida 1 av 2
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
E39 BMW 530dAT individual -99
Hej,
Ska kolla på en manuell 535a e34 -91 imorrn. Finns det någon speciellt på denna modell som är värt att kollas?
Var kan man hitta rost?

Vad tycker ni 535 ägare om bilen?
Hur mycket soppa drar dom?

Kan ju inte dra mer än 633an iallafall! :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Kolla upp autopowers begagnatguide där finns nog det mesta för den vetgirige spekulanten..

Den drar ju "lite sås" vid normal blandad körning,men efter landsvägen så är den "nästan snål"(klart under litern vid sansad körning+moms) enligt samlad kunskap(beror naturligtvis på vad man jämför med).

Du vill då gärna att den ska dra mindre än din 633 och det tar jag för givet iom modernare insprut osv(dock har bakaxeln en ganska låg utväxling vilket drar upp snittet en smula)

Men som jämförelse så drar min E32:a med automat ca 1,25L/mil i våran(egentligen sambons) blandade körning,så det torde väl bli klart under 1,2 för en manuell 535:a skulle jag misstänka i liknande körning.

Mvh Janne.
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja,angående driftsäkerhet osv så säger jag som jag gjort förut att den motorn, om den skötts på rätt sätt, är en av de hållbaraste motorerna som BMW gjort hitintills.

Se iaf upp med kamaxelsmörjningen,dvs se till att röret som smörjer axeln inte har lossnat,då lär ditt objekt "ticka" ganska kraftigt och byte av kamaxel står för dörren..

Rosten är ganska "ärlig",dvs man lär se ganska direkt var rosten fått fäste vid en koll..

Mvh Janne.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Tack för det Janne T!

Ja 633an har den gamla 3-stegade automaten utan lockup så den drar i sig sås som fan.
under 1,2 låter bra!

får se hur frisk motorn är, den har gått 31000mil nånting så jag är nog beredd på lite tick tick.

Den har lite rost under förardörren och vid tanklocket.. Det är rätt vanligt på dom här vad jag förstått.

Hur är 535orna att köra? Är dom lite sportiga eller är de mer mjuk komfortbil?
Jag vill ju kunna köra lite sportig körning, glida kan jag göra i 6an.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Ja, nog är dessa vagnar "hyffsat sportiga",men för att bli "optimalt sportiga" rekommenderar jag helt klart en manuell isf aut.
Med automaten så blir den lite slö(ja,relativt sett)..

För att göra den mer sportig finns ju läckra attribut såsom diffbroms,sportstolar,väghållningssats av modell "värre",lite schyssta fälgar osv..
Inte att förglömma en riktigt greppvänlig sportratt :)

Se dock också till att du inte har något glapp i styrningen,det förtar allt av sportigheten och kräver isf oftast montering av en ny/bra begagnad styrväxel(vilket i sig inte behöver kosta skjortan om man hittar en beggad fräsch).

Mvh Janne.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Ja manuell är ett måste!

Ett par schyssta fälgar och en väghållningssats skulle nog sitta fint ja :)

Stora Y-rondel fälgar passar på e34an
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Iofs kan jag ju skriva att ska du köra "sportigt" med en 535:a E34 så ska du nog inte räkna under 1,2l/mil,min jämförelse baserar sig på hyffsat lugn körning(sambons beräknade i detta fall,hon kör inte sportigt med 735:an kan jag väl säga)..

Ganska törstig vagn om man börjar gasa för mycket,även med manuell låda :)

Mvh Janne.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
kolla om det är bra tryck i kylsystemet (dock inte för mkt) och att det inte läcker eller luktar glykol i kupén.. blir bara massa onödiga problem om inte kylsystemet är intakt.

MVH
Micke
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Grejen är ju den att vattenpumpen och kylaren är trasig...
Han verkar vara en ärlig säljare och säger att den inte gått varm.. men man kan ju aldrig vara säker.

Den här är det Länk

Den är rostig i förardörr och vid tanklocket.. lite i skärmkanter.
Trist med rosten men men. kanske går att fixa lite lätt så det stannar upp lite?

Den har svart skinn som är fint.
Vad tycker ni, är priset ok?
Det blir ju lite extra kostnad att byta kylare, vatten pump och att få den besiktad. Den är besiktad för ett år sen.

Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Man blir ju alltid lite misstänksam på "när/var/hur" det hände osv.
Den motorn har ganska lätt för att blåsa topplockspackningen om man låter motorn gå het och då blir det ju lite "mera pyssel" s.a.s.
I värsta(eller kanske bästa fall) så hittar man en fräsch motor och slänger in om det visar sig att kanske toppen behöver en rejäl översyn,vilket inte brukar bli helt gratis att ordna.

Men,men, om han säger att han inte kört den för varm så är det ju kanske så,man vill ju gärna tro på vad folk säger..

Priset i sig är väl inte så mycket att säga till om OM nu bilen bara behöver byte av det du skriver, såg ju inte alls så speciellt risig ut trots rosten,med reservation naturligtvis beroende på lite för lite info o bilder :)

Mvh Janne.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
såg den där bilen tidigare å tänkte nästan ringa själv ...
kan nog vara värt, du kan ju försöka pruta nån tusing ^^

går den att starta då? du kan ju höra hur den låter utan vattenpump å kylare..

MVH
Micke
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jag ska hämta den på lördag.. En jävla bit att åka till malmö.. Hoppas det är värt det! :)
Fick pruta en femhundring, alltid nåt.
Jag snackade med honom igen och han lovade att den inte gått varm. Han sa något om att det står i instruktionsboken att den stänger av sig själv om den blir för varm. Stämmer det??
Den startar och låter bra. Inredningen är fin. Farsan var i trakterna så han var förbi och kollade på den.
Känns ändå konstigt att köpa en bil man inte sett. Blir spännande att se :)
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Öhh..."Stänger av sig själv när den blir för varm?"

Nix,det gör den INTE...

Mvh Janne.
__
260
__MiCkE__
750iA -89
precis.. vill instämma i att den absolut inte stänger av sig själv när den blir för varm.. har den gjort det har det stängt av sig av nån mindre bra anledning ..

MVH
Micke
Pa
42
Pappsen
325ia -94

Köpte en 535 ia 89 i går.Gotland,inte mycket rost,24000 mil o går underbart.enligt mätaren 0,85 vid 90.1800 varv ca.Gött murr i motorn.Inte slö trots automat med lockup
Ke
34
Kewk
535i -88
Har själv en 535a manuell,jäkligt skön å köra,men inte helt gratis å köra.Men det är de värt:)
jag skulle hålla mig sålångt ifrån den där bilen det var möjligt.

har själv gått på en nit med en 535a med sprucken topp pga slirkopplingen till fläkten.

det blir INTE billigt.. kolla noga efter spår i olja, konstigt lukt i expansionskärlet, om den går att starta kolla så det inte bubblar i expans.kärlet heller....

jag är livrädd för sånt där, det kostar skjortan att byta topp osv.... var grymmt kritisk vid koll på bilen.

/mvh jocke
__
260
__MiCkE__
750iA -89
tyck inte om bilen innan du har köpt den, och som sagt. var väldigt kritisk.
köp den inte om det inte känns bra! trust your instincts :D

MVH
Micke
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Kul att höra ifrån lite fler 535 ägare!
Han sa inte att den hade stängt av sig själv, det hade han gjort själv innan den blev varm.
Men han måste ju ha läst fel i boken.. jag tyckte det lät konstigt.

Låter inte kul det där Jocke... Man blir ju lite orolig.
Jag hade själv en 520 e28 förut som lätt gick varm i stadstrafik och sprutade ut vatten.. tror inte toppen var helt rätt på den heller.

jag hoppas på det bästa
Pa
42
Pappsen
325ia -94

Hmmm... slirkopplingen på min 535 slirar nog för mycket,blev så varm vid krypkörning så jag fick en varning med pling,kan va värt o kolla.
No
358
Noel
E65 BMW 745 -02
Jag köpte bilen.
Den är skitfin i inredningen. Skinnet var inte slitet alls. stora datorn, ac, farthållare, elhissar, antispinn. allt utom ac funkar!

Jag har bytt vattenpumpen och lagat kylaren lite tillfälligt. Ska skaffa ny sen!
Var ute på första riktiga provturen idag. Motorn gick lite dåligt i början. Svarade inte på gas. Men gick bättre och bättre efter lite körning.
Verkar inte vara nån fara med toppen heller. Ingen vatten i oljan eller tvärtom och den höll jämn temperatur när jag var ute och körde.

Motorn tickar ganska mycket.. inte så kul men men.. Kanske minskar lite vid byte av olja. Ska kolla det där oljeröret också. Vad kan man göra åt röret?

Tyckte bilen var lite slöare än jag väntat mig.. nästan slöare än 633an!?
Måste vara nåt som är fel...
Men den var riktigt skön att åka och den manuella lådan var fin att köra.

Rosten såg rätt illa ut när jag hämtade den, men den var rätt skitig så efter en rejäl tvätt så såg det inte lika farligt ut.

Den har M-paket (spoilers). Även en vinge.. som jag inte tror att jag gillar egentligen. Dimljusen är hela!
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.