AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

M-modeller och Alpina
2.017

blinkande växellampa m3 e46

Md
109
Mdsjocke
323i-86
320(325)-85
hejsan, har en m3 smg II, o ibland blinkar siffran som visar vilken växel som är i o ibland blinkar den inte alls. varför blinkar den ibland för?

//jocke
Lars Jakobsson
Den blinkar om växellådan blir överbelastad på nått sätt.
Kör lugnt ett tag så försvinner det...

Står i instruktionsboken...

Md
109
Mdsjocke
323i-86
320(325)-85
den har blinkat hela dagen idag o jag har kört lungt, den blinkar så fort man startar bilen. jag kan inte hitta nånting om det i instruktionsboken.
kolla om huven är stängd.
Lars Jakobsson
Ahh, missuppfattade det där med ibland...

Troligtvis sensorerna i fronten, koppla bort dom och prova igen..
Annars går det rätt fort för BMW att koppla in sin dator och se vad det är..

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
om det blinkar vid växlingar så är det väll normalt ? min blinkar till vid växlingar om jag växlar lugnt men växlar jag hårt så dunkar den din växeln, typ 2-3 blinkningar vid varje växling, är det inte normalt ?
Md
109
Mdsjocke
323i-86
320(325)-85
det är nog normalt att den blinkar vid mjukare växlingar, det gör min iaf.
jag tryckte till huven lite igår o då slutade det att blinka hela tiden. får se om det börjar blinka snart igen eller om det va det felet.
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Har för mig att det blinkar även om dörren är öppen, kan det vara glapp i ngn kontakt för dörren??
bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
Mdsjocke>> Jag hade precis samma fel som du, lämnade in bilen och dom bytte kontakterna i fram under huven + låsen, sedan funkade allt perfekt. Har "det gula hjulet/solen" tänds oxå i instrumentbrädan för det gjorde det på min? Det var bmw solna som lagade bilen och som tur var gick bilhandlarens mrfgaranti in och täckte kostnaden...tror det landade på runt 6 tusen spänn...

Låter exakt som mitt fel i alla fall....Vad har du för årsmodell?
Md
109
Mdsjocke
323i-86
320(325)-85
jag har en 03:a men igår så tryckte ja till huven o ja tyckte det klicka till lite, var väl inte helt stängd. för nu blinkar den inte längre. men om huven är helt öppen så går det ju inte att köra allt med den.
så nu verkar allt fungera, får se om det börjar blinka igen då får ja väl åke te bmw med den.

Lars Jakobsson
Nej, lampan ska inte blinka vid växlingar, om nu inte lådan överbelastas väldigt mkt..... koppla bort sensorerna i fronten istället..dom brukar krångla, så slipper ni strul och att bli av med ett par tusingar ;)

Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
Lars, min blinkar 2-3 gånger om jag har den på S2 och växlar väldigt lugnt med litte gas, ska den inte göra så menar du ?? vid hårdväxlingar så blinkar den inget utan dunkar in bara
Md
109
Mdsjocke
323i-86
320(325)-85
samma sak på min
80
178
80s
Polo 1,4, bilen som inte borde gå fortare än 60...
Även på min!
Lars Jakobsson
Har aldrig varit med om att den har gjort det...den ska ju bara indikera fel.. såvida det inte är nått med 03:orna och nyare..men det borde vara samma uppgraderingar för alla!?

bo
1.868
bomis
M3 2008, E92
min blinkar inte heller utan det är endast bara siffran som skiftar..däremot så blinkar den typ alltid två gånger när tvåan läggs i automatiskt innan korsning eller rödljus i låg fart på manuell inställning...och när jag lägger i backen...
Ma
1.350
Maxad
Ferrari 458
Range Rover Sport
Bmw M3 CS G20 LCI
jag tror faktiskt att den ska blinka, eftersom den inte blinkar alls när man kör hård eller med mer gas så misstänker jag bara att ni är något tyngre i höger foten, som sagt den blinkar ingenting om jag gasar ganska mycket och växlar då smäller den in, den blinkar ENDAST om jag seg kör den. Men det kan jo mycket väll va att det är en uppdatering som Lars nämnde, på 01-03 så står det jo ( 0 ) men på senare versioner så står det ( N ) i Neutral läge.
Ja
122
Jante82
1M Coupé -11
Ang. dörren, det sitter en sensor i förardörren, så att man inte skall kunna köra med dörren öppen, därav blinkar det.

MVH Johan
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.