AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

7-Serien
1.319

Olja i motorrummet på 730i E38

Idag när jag tvättat bilen tittade jag under huven och upptäckte lite "oljestänk" som syns på bilden.

Länk

Är detta farligt? Hur kan man åtgärda saken?

Det är inte gammalt, gjorde rent allting under huven förra veckan så det har kommit dom senaste dagarna, jag kollade oljestickan också.

Den visar att oljenivån ligger 2-3 mm över max-strecket. Kanske är det som är problemet?
Visa användare
2.660
dicka o
E53 X5 3,0ia -05 facelift grafitigrå
alldrig bra med för mycket olja i motorn...
Visa användare
2.660
dicka o
inget läkage i servo behållarn under?
Ska tömma ut lite olja, slangarna under servo behållaren är lite "kladdiga" men det har inte runnit eller stängt nåt.
Visa användare
2.660
dicka o
kan ju vara ventilkåps packningen,som läcker lite...
PJProPro-medlem
2.617
PJ
730d-2016
X2 M-Sport xDrive20d
Maserati QP Sport GTS

Hej,

Ser ju onekerligen ut som att oljan har stänkt upp underifrån. Jag minns att jag hade något liknande för något år sedan då min slang till styrservo började att läcka. Tydligen ett vanligt fel på E38 enl. min mek. Så mitt tips är kolla tryckslangarna från servopumpen.

Mvh. Patric, BMWCS #4598
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
2-3 mm över strecket skall inte spela någon som helst roll.

/Kristian
Visa användare
275
royalcruiser
BMW 540iAT -94 E34 Alpinweiss III

BMW 750iA -96 E38
Ascotgrűn
Om det hade varit ventilkåpspackningen så borde oljan rimligtvis inte hamnat där den gjort, ser ut som stänk underifrån, alt något som droppat ovanifrån ner på motorkåpan.

/Kristian
Hmm, jag ska tömma lite olja imorn och se om problemet fortsätter. Har inte vågat köra sedan jag såg felet...

Annars är det väl verkstad som gäller... Bästa stället att lämna in den på i uppsala? BMW tar runt 1000 bara för att felsöka en bil så det kan ju bli lite onödigt dyrt.
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.