AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

Bilstereo Navi Tele Ljud Larm
1.725

Vad ingår i de olika stereopaketen?

Gr
133
Grimm
320i -99
Tjo!
Har en fråga om olika stereopaket (inkl högtalare).
Jag kollar efter en E46 330Ci -01 och -02 för tillgället och blir lite förvirrad när jag läser om de olika benämningarna på stereor i bilarna man hittar.

Har hittat:
BMW Professional Stereo
Stora Stereon
HarmanKardon
Business Stereo

Vad är skillnaden på de olika(både högtalare och stereo)? Vilket är original i E46 330Ci och årsmodell?

Hittar ingen bra info här på forumet som gör mig mer klok.

Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Med Business stereo så refererar man till headuniten vilken kan vara:
Reverse, Business eller Professional (de två senare kan vara i cd version istället för band)
Professional stereo kan referera till både förstärkaren (där professional förstärkaren har bättre lutsteg samt fler och bättre högtalare) och eller Headuniten.
Stora stereon är oftast "slang" och kan betyda iprincip vadsomhelst.
Harmankardon innebär en bättre förstärkare samt fler och bättre högtalare.

Orginalstereo? Beror på vad förste köparen valt, men i sämsta fall sitter en Business eller reverse bandare utan separat slutsteg.

/Andy
Gr
133
Grimm
320i -99
Beolink:
Tack för svaret.
Blev lite klokare nu. Har hört att de flesta klagar på ljudet i nästan alla de olika t.o.m Harman Kardon.
Är det vekligen så illa??
Be
1.410
Beolink
E39 M5
E61 550i
V70 T5
Hej,

Nu måste man ju ändå skilja på billjud och ljud ur en anläggning hemma: Det finns nästan inga standardljudpaket som matchar en bra hemmanläggning till överkomliga priser.
I alla billjuds fall så är det så att man får det man betalar för. De som har sämsta standardpaketet kan helt enkelt inte vänta sig något bra ljud för de pengarna. Jag tror heller inte att BMW har haft som mål att tävla med billjudsentusiaster på något sätt eftersom majoriteten inte har något intresse av det.

HeadUnitarna är helt okej ljudmässigt, men funktionsmässigt så beror det ju på vilken HU man har...

HiFi paketet utan DSP är enligt mig och endel andra det paket som ger renast och bäst ljud ur audiofilsynpunkt. Detta är ett bra billjud, men för de som älskar bas så bör det kompletteras med en subwoofer av någon typ.

DSP paketet är bra för disco-musik, men ganska risigt audiofilmässigt.

Det som i samtliga fall är sämst i anläggningarna är själva högtalarna. HK paketet har OK högtalare men även de hade jag bytt ut mot andra.

Ett billigt och bra sätt att höja dynamiken i anläggningen är att köpa nya basar / mid högtalare från Monacor som har högtalare i bra pris/prestanda nivå.

/Andy
To
290
Touchdown
328i Cab -98
Hej,
lånar tråden lite. Om man vill ta en uppgradering av ett HiFi system i steg pga kostnad, jobb mm. Var ska man börja? Jag pratar om en E36 Cab nu. Jag har fått olika förslag från ljudhandlare; byt ut allt, byt bara framhögtalare till ett tweeter/5,25 tums system etc. Vad föreslår ni och vilka produkter?

/Touchdown

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.