AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
567

E28 Hastighetsmätaren och bränslemängdsmätare.

BMW 528
Har för några dagar sedan plockat ut min 528iA.( Nya bilder på powerUser galleriet från 15/4-07 ) Den har stått i vila i några år, ASL påkopplat och en provkörning. Hastighetsmätaren och ( bränslemängdsmätaren som sitter i nederkant på varvraknaren ) inte fungerade. Har det något med Is-batterierna som är urladdade? Ska bytas i vilket fall. Eller är det givarkontakten som ska kollas. Har någon E28 kännare en bra lösning på problemet ?

BMW Entusiast
Paap Reeder
Jag skulle ju absolut gissa på givaren bak på slutväxelkåpan. den har en ganska tuff miljö att leva i och när du nu haft den ståendes ett tag gissar jag att ärgningsprocesserna gjort sitt.

Är inte absolut 100:a men batterierna är väl enbart till för att hålla check controllen uppdaterad.

MVH /// Paap R
Ja
11.288
Janne T
523i-97
M5-99
Alfa Romeo 156 2,0 TS-98

Vet bara att min tempmätare slutade fungera på en 528 E28 jag hade en gång,det visade sig vara det s.k. Si-batterierna som var slut..
Inte omöjligt att fler mätare "ballar ur" av den orsaken också...kan jag tänka mig.
Men troligast är väl det i ditt fall som Paap skriver..

Mvh Janne.
BMW 528
Ok....tack för svar så länge. Ska undersöka detta utifrån era kunskaper. Återkommer när jag ser positiva resultat.

BMW Entusiast
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.