|
|
|
|---|---|
|
Har just köpt mig en 523 -99 och skall köpa nya sommardäck. Lufttryck i däcken är en kär fråga här på forumet vilket inte är så konstigt. Hur kan det skilja över 1kg mellan vad BMW rekommenderar och vad t.ex. euromaster anger? Däckonline lägger sig mitt emellan dessa två. Alltså BMW 1,9-2,3 Euromaster 3,0-3,0 och Däckonline 2,4-2,4. Detta till samma dimension nämligen 225/55 16 V och gäller däck som Michelin, Continental m.fl. Euromaster säger på sin hemsida att ett för högt ringtryck leder till att däcket hettas upp inifrån med risk för att det löses upp och spricker, men vill ändå att man trycker i för kung och fosterland? Vad säger den samlade erfarenheten här? Ska det skilja mellan fram och bak och är det rimligt att allt mellan 1,9-3,0 ligger inom marginalen? I så fall kan vi ju avsluta alla diskussioner ang. lufttryck i däck. Det ända jag önskar är att däcken slits lika över hela ytan vilket jag förmodar att de flesta önskar, åtminstone vid normal ”familjekörning”, och då måste det rimligtvis finnas en rekommendation som är rimlig. Vad kan denna vara? | |
|
1.9 resp 2.3 låter lite för lite fram. Skulle tippa på 2.3 resp 2.5 låter vettigare. M V H Stephan Min bil: Länk |
|
| kör i 2,5 eller 2,6 runt om,är att rekomendera... | |
|
Jo, det låter som rimliga rekommendationer från er och jag kommer att använda era råd. Det jag reagerar på är hur det kan skilja över ett kilo mellan institutioner som man måste få anse som kunniga på området. Det är ju inte konstigt att det tjatas i det oändliga här på forumet i vissa frågor när man får så kapitalt olika svar från dem som borde kunna detta. En diff på ett par hg kan jag acceptera som rimligt men ett kg? herre jessus. Jag kommer att testa Nokian V från däckonline för 1077:-. Var inne på Nokians återförsäljare Vianor och kollade. De skulle ha 2119:-, snacka om differenser. |
|
| rekomenderar starkt michelin,continetal o toyo.en del har haft problem med just nokia med orundhet o vibbar.e39 är väldigt känslig för detta med däckval... | |
| Än är inga däck beställda så tack för upplysningen. Tänkte bara testa något nytt då jag oftast köpt michelin och något däck i den något lägre prisklassen borde ju finnas med liknande kvalitet. Men visst, varför ändra på något som fungerar? | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.