AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
726

plasthöljena runt reglagen för framstolarna/framsätena

mr_camitz
hej!

har ägt flera e39 och har alltid haft problem med att plasthöljena som ligger runt reglagen för att flytta fram/tillbaka upp/ned stolen, den delen som ligger över dessa, en ganska tunn och förmodligen aningen felkonstruerad plastdel går ju alltid sönder! den knäcks lätt när man går in /ur bilen.

nån mer som har sett detta problem? är det lätt att byta ut detta plasthölje? eller måste hela stolen ut?

har försökt söka på forumet men hittar inga trådar om detta..

tacksam för alla svar!
Visa användare
2.525
SvanteE
528i -97
540ix MPPSK 2017
BMWCS 05553
Har bytt ungefär 4 eller 5 sådana plasthöljen. Håller med om att konstruktionen måste vara felaktig, eller i vilket fall själva plasten.

Du kan byta med stolarna på plats. Det enklaste är att ta sönder de som redan sitter (svårt att komma åt att lossa dem, i princip omöjligt). De sitter i framkant med skruv, två clips i underkant/längsled (det är de clipsen man inte kommer åt uatn att ha sönder plasten helt) samt en skruv i bakkant av stolen.

Skall du sedan ordna det bra behöver du även en 50torx för att ta loss säkerhetsbältet.

*BAWORAK*
mr_camitz
hej igen!

tänkte ta mig för detta nu, men ja hittar bara en skruv som sitter där fram, där bak och längsled finns dessa plastnitar med ett tomt huvud, dvs går inte att skruva av.

ska man behålla dessa plastnitar för att fästa den nya jag köpt? nån annan som har erfarenhet av att byta dessa? ska man ta sönder plasten men behålla plastnitarna som fäster den? och finns det en skruv längst bak, för jag hittar den inte.. och hur får man av "tiltreglaget" längst fram? bara att dra rakt ut eller?

vore kul att byta detta plasthölje, har dock mina dubier att skiten kommer att knäckas igen, svårt att inte pressa den när man kliver in o ur bilen..
mr_camitz
någon som gjort ett sånt här ingrepp?
mr_camitz
fixade sig tillslut!

klippte sönder det gamla höljet med avbitartång och lyckades sedan ta av clipsen.

det främre reglaget för tiltningen av stolen var bara att dra rakt ut, satt väldigt hårt

när allt var borta var ju bara det sista att ta av säkerhetsbältet, då jag inte hade någon 50 torx för att skruva upp den med tog jag en vanlig griptång och vred runt den som en mutter, gick mycket bra.

satte sedan på nya höljet och valde att inte sätta på clipen, den sitter ganska bra ändå med skruven framtill och fästena som den vilar på runt om. blir ju enklare att byta ut den då om den höljet skulle gå av igen

menmen

ville bara informera om detta ifall ngn annan tröttnat på sitt trasiga plasthölje runt reglagen på sin e39a!
ML
252
MLindqvist
540i (6 vxl) -98
Är det nr 5 och 6 Länk som åsyftas? Vad kostade dom nya höljena?
mr_camitz
nr 5, hmm jag o priser.. tror jag betalade runt 400, man fick ett set, så jag fick både höger och vänster sida (höger för förarstolen o vänster för passagerarstolen)
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.