|
|
|
|---|---|
|
Hej. På Söndag ska jag köra Gotland Ring och håller just nu på att se över bilen med däck, service, vätskor, bromsar, stol mm.mm. En sak jag funderade på är vid vilken oljetemp man skall tagga ner om man kör med en API SL, 5W/50 olja i (Mobil 1)? Vilken temp bör inte en sådan olja överstiga? Flåklypa | |
hampe m3 |
nu är jag varken motor eller olje expert, men är det inte så att 10/60 är såpas tjock att den blir lagom "tunn" vid arbets temp, va inne på castrol hemsida o tittade lite. Vid tuckning så som ban/landsvägs körning skulle inte jag våga använda ngt annat än den föreskrivna oljan i alla fall, iallafall om det ska till o varvas, och det är ju kanska svårt att inte göra ;) mvh h |
|
Jag kommer inte att köpa 10W/60. Vettefasen om den oljan ens fanns till M3 3.2 när den kom? En 50 olja med SL kvalitet borde duga utmärkt för mitt ändamål. Kikar man i instruktionsboken rekommenderar dom sämre oljor än SL. F.ö är det 130 grader som gäller som max-värde men de rekommenderar helst inte över 120 grader. Flåklypa |
|
|
.....jag kikade nyss i instruktionsboken. Flåklypa |
|
| Har för mig att BMW rekommenderade Castrol SLX 0w30 till M3 E36 när modellen kom, men efter några år ändrades rekommendationen till Castrol TWS 10w60, förmodligen efterhand som motorerna började få några mil i sig o större slitage. Vinsten med en tjockare olja är förutom bättre smörjegenskaper vid hårdkörning att oljeförbrukningen minskar i slitna motorer o ventiltick o andra missljud minskar. | |
|
Går du över 120grader kan det vara lämpligt att slå av. Tror dock inte att du kommer komma upp i dom temperaturerna om du inte pressar 20 varv åt gången. Jag har kört över 1000varv på gotland ring med m3:an och har aldrig varit över 110grader.... Keep up the good work! |
|
|
Min 3,2 gick upp till 130 grader vid halvhård bankörning i ca 20 minuter. Det var nog ca 18-19 grader i luften, så det var inte jätte varmt. Kan det vara skadligt? Någon annan som också kört mycket bana med dessa temperaturer? Mvh. Richard |
|
|
Klipper in lite visdomsord från Johan B: Länk "Det är omöjligt att uttala sig 100% i alla olika fall eftersom det är så många parametrar som spelar in, så för att ta det i lite generella resonemang i frågan: 1. Som grundregel brukar man säga att för var 10:e grad Celsius som oljans temperatur ökar, halverar man livslängden. Dvs. en olja som har en normal driftstemperatur på 100grader C och skall bytas efter 1000mil, bör bytas efter 500mil om medeltemperaturen stiger till 110grader C. Stiger temperaturen ytterligare 10grader C bör den bytas efter 250mil etc. Observera att detta gäller medeltemperaturen under bytesintervallet! 2. Tillfälliga temperaturökningar inverkar inte så mycket, så länge vi pratar om rimliga temperaturer (typ under max 150grader eller så). Blir det av någon anledning rejält varm, bör man funderar på att byta oljan ganska snart. 3. Olika oljor har olika förmåga att tåla högre temperaturer utan att brytas ner allt för fort. Bäst tålighet mot höga temperaturer brukar esterbaserade oljor ha (används ofta som basolja i oljor till turbinmotorer till t ex flygplan, där det är mycket stora skillnader mellan högsta smörjtemperatur och lägsta smörjtemperatur). Men även additiven i oljan kan variera och därmed ge lite olika högtemperaturtålighet. Som vanligt brukar kvalitet och pris gå rätt bra i hand när man jämför olika oljor som säljs via liknande distributionskanaler. 4. Oljans viskositet (varmviskositeten) påverkar oljans driftstemperatur. En tjockare olja får normalt sett en högre driftstemperatur än en tunnare dito, bland annat pga friktionsvärme i oljan. En högre temperatur leder alltid till en tunnare oljefilm. Om man t ex väljer att gå upp i varmviskositet från t ex 40 till 50, kommer därför en del av oljans högre viskositet i den sistnämnda paradoxalt att "ätas upp av" att oljans driftstemperatur ökar, vilket gör att filmen blir tunnare än den varit vid samma driftstemperatur som rådde med den tunnare oljan... 5. Generellt brukar de flesta säga att konstant driftstemperatur över 130grader tyder på bristfällig kylning av oljan, alt. att man får räkna med väldigt täta oljebyten. Inga direkta svar på frågorna kanske, men lite generella inputs..." Mvh |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.