|
|
|
|---|---|
|
en polare har en sån där E36 325, och den ska jag hjälpa honom att montera turbo i. men eftersom jag inte har skruvat med BMW innan så undrar jag hur den mäter luften, är det via MAP eller MAF-sensor? och om det är MAP-sensor, vilken ska man då använda som fungerar ihop med övertryck? eller har ni något annat smart trix på att fixa uppfetningen när laddtrycket ökar? och det är ett budgetbygge så inga förslag om databoxar för 5.000 osv.. och nej det ska inte besiktas... jag vill bara veta vad för slags insprutningssystem det är.. årsmodellen är -92 | |
|
LMM, luftmassemätare med glödtråd. Systemet heter Bosch Motronic. Finns inga fungerande sniklösningar, det billigaste du kan få att funka någorlunda är ett separat tillskottssprut, typ SMT6. Värre är att lyckas sänka tändningen mot laddtryck. De flesta konstaterar (i efterhand) att de borde ha satsat på en riktig motorstyrning på en gång. Jag förespråkar VEMS men MegaSquirt är ännu billigare. Då har du koll på bränsle, tändning och om du vill även bredbandslambda och avgastemp vilket absolut rekomenderas. --- Going sideways. |
|
|
ja men man ställer tändningen så att den inte spikar med fullt laddtryck å sen får det väl bli för sen tändning vid vanlig körning, värre än så är det inte. för den har väl hallgivare i fördelaren antar jag, och inte svänghjulsgivare, vilket kan bli besvärligare att ändra läget på, ett annat alternativ är att köra på E85 om det spikar ändå. förbränningsrummen ska jämnas ut före hopmonteringen så de vassa kanterna i topplocksplanet får en mjuk övergång mot toppen av förbränningsrummet, även det bidrar ju till större säkerhetsmarginal mot spik. sen hade kompisen hittat nån topplockspackning som var gjord i bättre material och lite tjockare. |
|
|
Inga givare i fördelaren eller mot svänghjulet. Sitter ett triggerhjul framtill. --- Going sideways. |
|
| usch va jobbigt, då går det ju inte ställa tändningen om man inte ändrar läge på antingen triggerskivan eller sensorn beror på vilket som blir enklast | |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.