AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

5-Serien
2.731

Snedslitet däck trots hjulinställning

StarkSenap
Tjenna, har en 540iA -94. Har problem med ett däck som blir snedslitet och det ganska fort. (vänster fram). Har gjort två hjulinställningar på bmw-mek men problemet kvarstår. Vad förutom hjulinställning kan påverka däcken så mycket? Kan tillägga att jag kört ca 60 mil sedan min andra hjulinställning och slitaget syns redan.

Att tillägga är att när jag bromsar försiktigt så har jag ganska kraftiga vibrationer. Bromsar jag hårdare så är det inte så mycket.

Några tips?

48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Troligen har du någon defekt bärarm i framvagnen. Det borde dom kollat innan hjulinställning.

Mvh Jonas
StarkSenap
Ok, skall in med bilen på torsdag igen, får se om de fixar det. Borde kunna kräva kompensation för slitaget tycker jag, med tanke på att jag hade den inne för service också.
mi
67
mitsu
540iA-93
Har en 540 - 93, hade EXAKT samma problem med vibbar när man bromsade löst, och försvann vid hård inbromsning. En p-ända var glapp, bytte ut alla fyra, (1000 spänn)lika bra att byta ut alla, för den måste ju in på framvagnsinställning efter ingreppet, o de vill man ju inte göra varje gång man byter en p ända i taget.
mi
67
mitsu
540iA-93
Kan tilläggas att snea framhjul gör man lätt med en sliten p-ända, då hjulet inte ligger rätt mot vägbanan, p g a att glappet i leden gör ju att hjulet kan "styra" lite hur det vill. Nä hissa upp den o byt ut dom. Du må tro att bilen kändes mycket stabilare efter ingreppet.

Lycka till (en som slutat "vobbla" fram)
StarkSenap
Ok, tackar för svaren. Återkommer med resultatet på Torsdag ev. fredag.

Ha det gött

mvh

Kent
mi
67
mitsu
540iA-93
Glömde en grej som jag tipsade en annan med. Hissa upp den fram o ryck lite i hjulen. Är de en p-ända känner du glappet, det ska vara "stumt"

Snabbt o gratis.....Lycka till
Do
96
DonCorleon1
328 Touring -00 Facelifted - M - Sport
Ursäckta mig men Vad är en P-ända och var sitter de?
P-ända lika med stagen (styrstagen) ser ut som en P-ände lixom..

Billy aka Fantômas
mi
67
mitsu
540iA-93
Exakt, två styrstag med (den sk p-ändan) i varje ände av respektive stag.
StarkSenap
Tjenna, Fick tillbaka bilen idag och vad sa de? Vi kunde inte hitta något fel!
Bussningar OK, Stag OK, Hjulinställning OK (tredje). Som sagt, jag har två problem: Snedslitet däck och vibrationer/vobbling vid försiktig inbromsning.

Borde inte en BMW-mek kunna detta? Fick bara en massa ifrånskyllningar på vad det skulle kunna vara, däremot fick jag erbjudandet om en ny gratis hjulinställning om jag var intresserad av att byta stagen som håller hjulen i fram/bak riktning (kommer ej ihåg vad han kallade dem för), pris 5000kr

glöm det... jag åker till någon annan.

Kanske har ni bmw entusiaster något bra tips? Bra Mek i Karlstads området?

Ha de gött

//kent
As
11.614
Asken
750iL L7 -00
850 CiA -95
944 Turbo -90
i3 -22
Kubistar -08
Stötdämpare/ övre stötdämparlagringar/ fjädrar. Har bilen sänkt mycket utan att byta dämpare t e x?

Bil& Elservice i Örebro är de närmsta jag kan rekommendera som jag själv provat.
Mvh
Asken

A true man listen twice as much as he speaks.
48
175
480mogge
518 Touring -95
518 Sedan -95
Hej!

Det bakre sk casterstaget är svårt att kolla. Min systers bil gick igenom bilprovningen, trots skakplattor hittade dom inte det.

Så på din fråga om en BMW mek inte ska kunna hitta det, kanske inte. Alla är vi människor och alla är definitivt inte duktiga på E34! Å andra sidan så hittar du felet och det ligger i framvagnen ska du kräva kompensation för allt!

Jag lossade alla kulleder och kände på dom för hand = 5 mm glapp i en av kullederna! Hittade inte detta själv trost ihärdigt bändande i framvagnen.

Mvh Jonas
Visa användare
282
Fatii
528ia sedan 96:a
alltså rätta mig gjärna om jag har fel, men p-ändar kan vell knappast ha med snedslitna däck att göra??? ne satsa du på att byta länkarms bussningar.. bussningar på den armen som håller däcket i rätt led ut/in.. inte så svårt att göra själv, ny komplett på mekonomen kostar 1295:-

Ge han olja Bara!!
tr
3.660
trucker
CS 3381

R75/7
325IT-06
330XI M-Sport
325 e30 -93

530DX-12 M-Sport
2002T Tii-74
1502Turbo-75
Volvo 264GL-75 export DE
Mustang HT sprint promotion B(GT) -68
Mercury Monteray -56
Och detta kollas enklast med en person i bilen och en utanför,backa sakta och bromsa hårt håll koll på hjulets rörelser.
Och ja länkarm med glapp led kommer snabbt på just e34.
Om man är bmw mek och inte känner till detta så tycker jag att det är svagt.

Mvh/Micke
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.