|
|
|
|---|---|
|
Om man skall uppgradera bromsar för bankörning med bmwsc vad rekomderar ni. Vad är fördelar/nackdelar med Borrade/slitasade mm. Daniel Länk | |
| tror mest på borrade skivor.efter vad jag har hört.men slitsade skivor duger nog gott o väl för bana kan jag lova... | |
| Bra belägg är nog det viktigaste att satsa på. Slitsar leder bort damm rätt bra, hålborrat leder väl bort värme bättre. Både borrade & slitsade skivor lider större risk för materialutmattning än solida, inifrån ventilerade. Jag hade börjat med originalskivor, hårdare belägg och en riktigt bra bromsvätska. Räcker inte det kan man byta skivorna också. | |
| Nackdelen med borrade är att de lättare slår sig eller om det var att det spricker. ngt av det var det iaf. | |
| Håller med Lusen att det viktigaste är beläggen. Lägg tid och pengar på dem i första hand. Dessutom kan det behövas att lära sig rätt bromsteknik vid körning på bana.Ny bromsvätska är givetvis ett måste./ Det går fortare om man gasar. | |
|
Fördelen med slitsade eller borrade bromsskivor är den att vid vått underlag så bryter och slår hålen/spåren sönder den våta ytan som annars lägger sig på skivan. Hål och spår ruggar upp ytan på beläggen vilket ger ett mer aggressivt grepp. Sport skivorna garanterar också en konstant rening av beläggen vilket reducerar risken för att få en härdad yta vid häftiga inbromsningar. Hål/slits avleder även den gas som bildas då bindmedlet hettas upp i klossen då man bromsar hårt. Risken med borrade skivor är att dom kan spricka om dom blir glödande heta av hård körning. Detta elimineras av kvalitativa sportbromsbelägg som tex Ferodo DS-3000 bromsbelägg som inte värmer upp skivan lika lätt pga hög & jämn friktionskofficient. Fördel med borrade skivor är att dom väger mindre än slitsade. Länk Just real V8 Power, nothing more! /Roger W |
|
|
The roughrider Man ska köra väldigt lugnt för att få vatten att stanna på skivorna. Kör man på bana och har en temp på 500C° i skivorna så är det nog inget problem med vattenhinna på skivorna. Hål och slits är väl bara för att leda bort gas som bildats som du säger. Nackdelen med borrade är att dom lätt spricker mellan borrhålen och det kan INTE elimineras genom att använda sportbelägg, snarare tvärtom. Sportbelägg värmer ju upp skivan mer just pga av dess högre friktionskoffecient och sliter således mer på skivan. |
|
| Kolfiber skivor | |
|
Gör original skivor och elaka belägg. Hört mycke bra av polare som kör Carbotech GT från pean. Sedan kan man dra luftkanaler till bromsarna. Kyler klart bra och ska va en riktigt bra och billig förbättring. Ska själv köra på den kombon på min bil som både är tyngre och har meeer effekt än din :) "En BMW utan turbo är som att kissa i motvind, man undviker det så gott man kan" |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.