|
|
|
|---|---|
| Min M5:a läcker vid oljetrågspackningen, vid 2 av dom främre bultarrna. Det rinner ut kanske 2-3cl när motorn varit igång ungefär 5min, men ingenting när den står stilla. Är det något som besiktningen underkänner? Måste jag byta packningen eller finns det något enklare sätt att täta läckaget? Tacksam för tips! | |
| det blir o byta packning.dom kollar det också på bilprovningen.det ska finns o köpa ett medel som stoppar upp lägage för pakningar i motorn,men vad det heter kommer jag inte ihåg.kolla med micro,mekonomen osv där finns det... | |
| välkommen föresten... | |
| Tackar, jo jag är lite orolig att jag skulle behöva byta packningen, eftersom det ska vara ganska besvärligt på dessa motorer... men jag får prova det medlet först och se vad som händer... | |
| Byt packningen i stället, häll inte i något skumt medel i en M5-maskin även om den är gammal. Helt normalt på dessa motorer att behöva byta trågpackningen. Lite bök är det dock i och med att man behöver lyfta motorn några centimeter. | |
|
Har du kollat att alla bultar runt tråget är dragna ? (m6 med 10mm skalle) Jag har haft 3 st 3.8 och på alla har bultarna på bilens vänstersida varit lösa mer eller mindre. Storebror Kilander |
|
M6 5.185 Swe E24 M6/M635 register
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
De bultarna som S38B38 nämner,har en tendens att lossa! Men är inte trågpackningen relativt ny,så kan åtdragning av dessa vålla mer skada på packningen än du redan har! Jag besiktigade min idag med samma bekymmer,min ska bytas i morgon. Jag fick ingen anmärkning,då jag nyligen torkade av tråget innan besiktningen. Men ett byte är att rekommendera,du slipper i vilketfall lyfta ur motorn för att byta den! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| Ok, bultarna har jag dragit åt, men det hjälpte inget... Men kan det inte räcka att släppa tråget några cm, torka rent och lägga på lite flytande packning? MVH/ Philip | |
| Tror du gör bäst i att byta packning. | |
E24 M635Csi -84 E34 535i -92 E87 120D -08 E61 535D LCI -08 BMWCS #5984 BMWSC #481 |
Har idag hämtat tillbaka min M635:a från ett byte av oljetrågspackning! Så sköööönt,nu äntligen ska det vara torrt under bilen...hoppas jag!! =) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
| High five. Oljeläckage är aldrig kul men nästan en regel på gamla bilar tyvärr. | |
|
Lånar tråden lite. Ska byta lite packningar i höst på m5an, och min fråga är går det att byta oljetrågspackning på 3,6motorn genom att bara lufta upp motorn lite alltså utan att plocka ur motorn. Något man ska tänka på när man hissar upp den. Mvh BMW M5 för life. Snart Schrick kamaxlar och mappad |
|
Ja det går!! =) MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Idag fick jag bytt min oljetrågspackning:) Så nu blir det till att åka och besikta bilen på lördag:D MVH/Philip |
|
|
Bytte dy själv? Hur svårt var det? Några speciella problem? Att tänka på.. osv. Tacksam för tipps då jag är nyfiken, men lämnar fömodligen in. |
|
|
Japp, ja bytte själv... Det man behöver göra är att tömma oljan, släppa servopumpen från tråget, lossa de ca 30 skruvar som håller fast tråget, plus 3st från vxl-lådan, släppa de två undre motorfästen och lyfta upp motorn en bit. Och sedan ta bort den gamla packningen, kontrollera att oljepumpen är åtdragen, och tvätta av tråget när man ändå har nere det... Och sedan montera på den nya packningen... MVH/Philip |
|
PhilipM5! Glöm inte att efterdra skruvarna på tråget bara!!! Annars överaskas du snart av nya pölar under bilen! MVH Patrik "När man står med båda fötterna på jorden,har man ofta bilen på bilverkstaden!" |
|
Ok, ja jag efterdrog åt dom 2 dagar efter att jag bytte den. MVH/Philip |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.