|
|
|
|---|---|
|
Är lätt förvillad av alla inlägg som rör däcktryck... Därför ställer jag frågan jag också. Får ju intrycket av att man kanske inte ska följa det rekommenderade däcktrycket från BMW själva? Grundat på era erfarenheter. Ett vettigt däcktryck för mina nya Kleber Hydraxer 235/45 R 17 94 Y? (BMW 530iA 2001) Sällan mer än 2 i bilen samtidigt. Hellre ett tryck som ger något mer komfort än hård stötighet. Samtidigt vill jag ju att däcken ska slitas jämt. Blir 2,8 fram och 3,0 bak ok tror ni? Eller 3,0 runt om? | |
| 2,8 runt om,funkar bra... | |
|
Följ det som BMW rekommenderar! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
Erik: Jag trodde att folk här i allmänhet körde med högre däcktryck än vad BMW rekommenderar, därav min fråga... Kolla själv i gamla inlägg om däcktryck ska du se. Att BMWs egna rekommendationer mer var för komfort men kanske inte gav jämnast slitning på däcken? Ser att dicka o har rekommenderat 2,8 runt om. Jag ska kolla på b stolpen en gång till, jämföra med BMWs rekommendationer och se vad jag väljer för tryck. |
|
![]() 23.268 520i-1989 Alpinevit II
BMWCS 04247 Monark 50S 69-71 Ariel LH Colt -1954 Yamaha xs400 12E Seca -82 Honda CB 650-82 Captur Intens II-19 |
3,0 runt om för att få ut så många mil som möjligt Lite knepigt att få till komfort och slitage.Komforten beror mest på däcksfabrik. Dessutom så tillverkar inte BMW däck utan det är vad däckstillverkaren och gummigubben rekomenderar. ///MVH Hasso Länk |
| Jag kör med samma dimension på däck, har rekomenderat 3.0 runt om, just av den anledning som hasso säger. | |
| Tackar för era rekommendationer! Jag väljer nog 3,0 runt om eller 2,9 ;-) | |
|
2,8 runt om minst .. Tillverkar rekomendationer är alltid för dåligt tilltagna Däcktillverkare rekomenderar betydligt vettigare.. 16" 2,5 minst 17" 2,7 minst 18" 2,9 minst 19" 3,0 Mina erfarenheter sägare mig att även detta är för dåligt specilet om man har bredare däck .. 235 el mer HP |
|
|
Det är en allmän missuppfattning att biltillverkarna rekommenderar för lågt tryck! Man kan jämföra detta med att helsyntetisk oja förstör gamla motorer, som är ett annat påstående som är djupt rotat… Biltillverkarna är de som kan helheten på bilen och gör omfattande tester för att uppnå bästa kompromissen. Däckgubbarna är duktiga på att montera däck, däckstillverkarna är duktiga på att göra bra däck, men billtillverkarna är duktiga på helheten! Som så mycket annat är trycket en kompromiss, så visst kan man laborera med det något för att ge bilen egenskaperna som passar en själv. Men man ska veta att det alltid blir på bekostnad av några andra egenskaper, oftast är det förstås sämre komfort som märks först vid högre tryck. Vad många inte det är att för alldeles högt däcktryck faktiskt kan öka både däcks- och bränsleförbrukningen! Erik ___ Trender är till för amatörer, vi andra går på instinkt! |
|
|
ErikW: Intressant svar där du går emot övrigas rekommendationer... kanske kan skapa en liten däcktrycks debatt? ;-) Rent logiskt borde ett högt tryck kunna ge en något stötigare bil. Men att det ska öka däck och bränsleförbrukningen? Du grundar det på egen erfarenhet? |
|
|
ErikW Det är en god tanke du har som till viss del stämmer, men är inte helt korekt. Tillverkarna sätter dessa tryck för o va på den säkra sidan då det kan variera endel över vad som ä lämpligt beroende på däscksmodell etc. Dom rekomenderar oxå ganska låg för att komforten ska va kavar. Rekomendationen gäller nästan alltid minsta möjliga fälgstorlek som går att få på bilen! tex att åka 2,3 i ett 17" hjul på en bil som väger 1700 kg är ej läpligt. Sämre väghållning , högre slitage o trögare rull än vid tex 2,7 som ä mer lämpligt Kan tillägga att ja jobbar med utprovning på volvo personvagnar |
|
|
Glömde i föregående..: ett alltför högt tryck ger sämre väghålning då däcket blir för stumt .. tex över 3 kg behövs ej på en personbil.. trycket ökar lite med tempraturen oxå! |
|
|
Jag har kört med 2,8 runt om & slitaget är då 100% jämt över däcket. 3,0 eller mer blir för stumt & påverkar väghållningen negativt. Detta gäller Good-Year eagle F1 235/45/17, med andra däck kanske inte väghållningen påverkas på samma sätt. |
|
Helga |
225x55x16 och 2.6 kg på alla fyra. Känns ändå stötigt. Vinterdäcken 205x60x15 med 2.4 kg gick betydligt tystare och mjukare! Och snålare! //Helga |
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.