|
|
|
|---|---|
|
tja. tänkte höra om nån har nåt bra förslag här. Har läst flera tidigare inlägg om detta men inget passar in riktigt. Hastighetsmätaren är död. testat byta givare samt mätarhus men inget funkar. har även zummrat kablarna från givaren fram till mätarhuset och där finns inget brott. Testade sätta ohm mätare på givaren och den ger utslag så fort bilen rullar. Har givetvis också bytt säkringarna till instrumenteringen. Läste innan att detta hängde ihop med torkarna, och mina torkare går på intervall när dom ska gå i halvläge. detta borde ju bero på att dom inte får signal från givaren? tacksam för svar //janne | |
|
Tjena , välkommen till forumet. Det underlättar om du skriver vad det är för bil och årsmodell. =) |
|
| hehe så sant =) det är en 325i e36 -92a. | |
| ingen? | |
|
När du säger att du kollat givaren, menar du den i diffen då? Om inte, kolla den =) //Salis |
|
| jo.. testat den och den ger ett pulserande ohm värde. | |
|
hmm okey, låter ju skumt det här om du t.o.m bytt mätarhus utan resultat.. //Salis |
|
|
jag hade samma problem på min tidigare bil. precis likadan som din det visade sig bara vara lite glapp i ena kontakten till mätarhuset. |
|
| okej.. tycker att jag varit i och ur med kontakterna 100 gånger =P.. det andra instrument huset var iofs till en 94a.. det var ljusblått på baksidan.. mitt är vitt.. kanske kan bero på det.. | |
|
vet att de gjorde om elen mellan 92 och 93 i bilarna.. så du kanske måste ha ett hus från en äldre om du nu har en som e 92 eller äldre dvs.. //Salis |
|
| nu har jag bytt huset (igen) denna gången till en 92a, lika som min bil men samma fel fortfarande. allt funkar förutom hastighetsmätare, ekonomimätare samt trippmätare. går det en separat jord till dom? någon som vet? blir inte klok på detta. Var i kontakt med bmw verkstad som sa att det kunde bero på en större säkring som skulle sitta vid + konsollen i motor rummet eller under baksätet. men jag hittar inga säkringar där. skulle vara den större modellen av porslin.? | |
|
Hmm under baksätet sitter inga säkringar vad jag vet? Trodde inte det sådan gamla säkringar i de här bilarna, bara massa jobbiga relän som ska krongla. Låter ju helt enkelt skumt det här iaf, har du testat å köra testprogrammet på mätarna så att du ser att alla rör på sig? Detta gör du genom att hålla in knappen för att nollställa trippmätarn samtidigt som du vrider på tändningen till hack 2. Då kommer den gå igenom massa data och testa alla mätarna så att de fungerar. Kolla de, så kanske du kan utesluta någonting iaf. //Salis |
|
| Har testat det och alla mätare fungerar korrekt =/ | |
|
Då måste det ju bara vara något med signalen från klumpen.. va kostar en ny givare till den?? Eller om man kanske kan få tag på en på skroten?? //Salis |
|
| har testat en från skroten tidigare, så jag får ta att köpa en ny för att utesluta att det är den. Men jag håller med.. mätarhuset tar inte imot nån signal men kablarna är hela... så det måste vara den.. även fast jag testat med en annan.. ska beställa en ny imorgon =/ // Janne | |
|
Gör så.. då är du iaf om inte annat yttligare en bit på vägen.. //Salis |
|
| nu är givaren bytt.. utan resultat =/ läste nånstans att stereon fick nån signal från givaren... ska kolla så inte den är kortsluten. | |
| --LÖST-- problemet var att båda kablarna ifrån givaren hade kortslutits med varandra någonstans på vägen. drog nya ifrån givaren fram till instrumentet så var problemet löst. hade ju bara zummrat en i taget innan men provade att summra på båda och då märkte jag att dom satt ihop nånstans =/ men nu funkar de igen =) wihooo! | |
| ps.. tack för bollplanket Salis =) | |
|
va kul att det löste sig, kan vara bra å veta någon gång ifall det händer en själv =) de e lugnt! kul att kunna va "till hjälp" =) //Salis |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.