AutoPower Forum

AutoPower Diskussion

3-Serien
1.831

M20B25 Som går bättre utan Gasspjällsgivaren!

Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Tar hela historien från början!

Började för två dagar sedan då jag skulle dra ur motorn innan jag parkerade. När varvet sjönk ner mot tomgång så hördes direkt att något hade gått galet.ä Ett högt rasslande och skrammlande ljud hade uppståt från topp området.

En kvart senare när allt hade rivits så konstaterades felet. Vippan på 1ans hade hoppat bort från sitt lägge och laggt sig ca en cm åt höger. Bort från ventilen och låg precis och nuddade vid kamnocken. Inga skador på vare sig kam, ventil, vippa eller axeln kunde märkas. Själva spännaren för vippan hade även den glidit med. Monterade tillbaka allting och nu har den funkat bra ett par mil.

I samma stund verkar även tomgångsmotorn ha gett upp, svajig och väldigt låg. Spelar ingen roll om man har den i eller ur kopplad. I samma stund drog jag även ut själlägesgivaren och det är här problemet börjar.

Hela motorn fick en helt annorlunda och underbar karaktär, svarar mycket bättre på gaspådrag och känns mycket mer varvvillig på de lägre varven. Även blödret från tomgång som alla de m20 jag haft har dragits är som bortblåst. Ja hela karaktären är helt annorlunda. Kan säga att givaren är fortfarande bortkopplad.

Nu börjar fundera lite på vad jag har åstakommit och vad felet kan vara. Alla de m20 jag kört (och det är en del), har haft en lite halvslö respons, blödrar till vid gaspådrag från tomgång osv. Nu börjar jag fundera på om dessa motorer ska va så? Var de så när de såldes, eller va de något liknande som nu utan själlägesgivare?

Ska ge mig ut o göra rent tomgångsmotorn och mäta upp spjällägesgivaren. Hjälper det inte så blir de till att köra utan den givaren!
Tips o tankar?
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Spjällägesgivaren gör inget annat än att indikera att du inte gasar alls, eller har full gas, bla aktiverar den bränsleavstängning vid motorbroms.

Tomgångsmotorn ska surra om du har tändningen på.

Jag åkte 2 mil med min bil, den gick lite konstigt, men fint på jämn gas, väl hemma igen konstaterade jag att luftmängdmätaren inte var inkopplad !!!!

Utan bränsleavstängning borde man kunna få fina avgas knallar om man släpper av från hög fart, och sen ger gas igen =)
Is
2.267
Isåkare
Lexus IS250.
Vill inte väcka grannarna nu, men ska prova i morgon utan givare inkopplad.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Att den inte slår av spridarna känns ganska så väll eftersom att motorn knuffar på mycket mer o hamnar lite i självgung när man försöker motorbromsa. Men om detta nu bara är en "trottle switch" vad gör funktionen med att använda sig utav tre kablar? Tomgångsmotorn är uppsmörjd så nu funkar den iaf, är dock inte nöjd med karaktären när jag kört utan TPS en tid.

Har väldigt svårt att tänka mig att dessa motorer såldes, med blöder från tomgång osv.

Testa om du kan o se om de ger några reflektioner.
H-
2
H-O
735iA -92
325i -91
Jag har en 325 -91 som går dåligt på tomgång och har högt HC. Jag har bla hittat att min själlägesgivaren är en potentiometer som hade helt felaktiga väreden, har köpt en ny (0,8 - 4,8Kohm), men den måste progarmeras genom nolla minnat och gasa fullt med belastning i minst 10 sek och sedan motorbromsa minst 10 sek i två omgångar.
Så kolla vilken typ av kontakt du har.
Mr
610
Mr_Fatise
BMW M3 Cabrio -10
BMW 525i -02
BMW 320 IM -02
Jaguar X308 XJR -99
Antar att det är M50 motorn du har? Eller är det Cab/Touring? SKa riva bort hela spjället nån dag i veckan och justera in det! Verkar inte gå att få bort på annat sätt!
Ch
158
Chrille Flykt
M 3 -88
325iX Touring -90
Hur menar du att du ska justera in det? Finns d nån möjlihet å justera på spjället? Återkom gärna med resultatet =)
Ti
608
TimS
325i -88
uupp

har ni kommit fram till ngt?

Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.