|
|
|
|---|---|
|
Tja, har sökt i forumet men det verkar vara lite olika bud, nån som kan ge en sammanfattning på läget?..har ingen bmw stereo kvar. 3.0 -01.a Vad sitter i dörrar nere 5.25? (storlek som får plats, måste man riva dörrsidorna?)? Vad sitter i dörrar uppe (storlekt som får plats, måste man riva dörrsidorna?)? Vad sitter bakom sätena (storlekt som får plats, kollade de länkar som fanns men det verkar ju vara utomliggande högtalare, är det samma 3" som sitter på -01 fast inmonterade?)? | |
|
Det sitter ingenting i dörrarna där nere, högtalarna sitter i panelen framför dörren. Lite pilligt på förarsidan med huvöppnaren, annars är det ganska enkelt att byta. Storleken är 5.25" Dock är det väldigt mycket hål och bulor i plåten. Skall det bli riktigt bra bör man täta detta på något sätt. Jag hade en ide om att få tillsvarvat en MDF ring som passar mellan plast och plåt. Sedan skulle elementet monteras utanpå plasten istället. Man sågar alltså ett hål där det är galler nu. Fast jag kom aldrig längre med detta så stereon åkte ur helt och hållet istället. Har bara varit motorsång de senaste 3 - 4 åren. I dörren sitter det antingen en diskant om du har den enkla stereon eller diskant och mellanregister om du har den stora HK stereon. Du måste plocka av hela dörrsidan för att komma åt en ensam jä**a skruv som håller gallret på plats. Jag struntade i denna skruv när jag bytte högtalare i min och gallret har inte lossnat ännu efter 5 år. Nomalstora diskanter (1.1") får plats utan problem. Bak har jag sämre koll på eftersom det kom större högtalare där någon gång under Z3'ans produktion, tror det var i samband med faceliften. /Fredrik Min Z3. Länk |
|
|
Hej! Törs inte svara på vad det sitter bakom stolarna på en 3.0:a. Kan oxå vara som Fredrik säger att de blev större på faceliftmodellerna. Annars så har övriga modeller 75mm högtalare inget vidare om man ska vara ärlig, det går att sätta dit 4" istället med lite pill och upptagning av hålet. Mvh Kent. Min bil Länk |
|
|
6" element får plats nere vid fötterna om du sätter högtalaren i plasten istället för innanför. Med förstärkning innnför i plastelementet runt högtalarhålet blir det som en smäck! Ser dessutom farligt proffsigt ut, inte alls konstgjort. Bakom sätena går det till och med att trycka in 5,25" men då handlar det om precisionsarbeten. Båda mina högtalarkonstruktioner är utförda av tidigare Z3 fantaster så jag har bara införskaffat själva plastbitarna, jag har ej kapat själv. Skillnaden på ljudet är som natt och dag. Äntligen kan man njuta av klipp i låtarna både med taket nere och i brusiga tunnlar. Om man nu inte vill lyssna på musiken från sexan förstås... Mats |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.