|
Sida 6 av 6
|
|
|---|---|
|
Det har vart samma 10w 60 olja hela tiden, var jag som missuppfattade Per. Äldre maskin? Nej det är ett sprillans block samt kolvar ifrån BMW, nya LMM, vattenpump osv. Motorn är totalrenoverad med nya grejer. |
|
|
Jag orkade inte läsa igenom tråden en gång till =) Jag tänkte att du körde 10W-40 i bilen med -02:ans maskin och sen bytte du till en äldre maskin och hällde i 10W-60. Därav min fråga men det var ju inte fallet, sorry! |
|
|
Wow låter nästan som en liten askungesaga som tillslut fick vad det låter ett mycket lyckligt slut. Förståss långt ifrån gratis men ändå ;) Som nybliven ägare till en underbar M5a -99 med strax över 11" på mätaren så börjar men ju förståss fundera lite.... Verkligen i absolut kanonskick helt orginal med full servicebok och sv såld. Min spontana tanke är ju vad kan man göra i förebyggande syfte för att hindra ett eventuellt komplett haveri. Då menar jag utöver självklarheter som rätt olja försiktig varmkörning serva enligt boken på aukt BMW verkstad ect.... Har lusläst tråden och fått en del inspiration. Självklart så ibland spelar det ingen roll hur väl man än tar hand om bilen så KAN den fortfarande rasa utan förvarning. Men är lite sugen tips som iaf kan minska oddsen. ;) Det jag än så länge kommit fram till är följande: Kompritionstest hur ofta kan vara rimligt? Hur fort kan ett total haveri inträffa från brusten topppackning? Beror väl på storleken av havererad packning förståss men vad tror ni? Kontrollera CO2 halt i kylvatten LMM vad jag förstod så kan det bli nåt rätt alvarligt problem av en lite trasig LMM. Hur då? Och hur vet man om LMM är på väg att ge upp? Datorsöka felkoder? Tappar kraft ojämn gång??? Vanos orskar inte vad jag förstått något mer haveri i motorn än själva vanos pkt. Är det rätt uppfattat och hur märker man detta i ett så tidigt stadie som möjligt? Innan man tappar kraft ect... Hoppas det är någon osm har lite bra synpukter och tips. //MVH Lundin |
|
|
En fundering jag haft är detta med diverse kylproblem. Enkla saker som t.ex. att vattenpumpem då den blivit sliten kanske läcker in luft via axeln som sedan leder till överhettad motor. Vid överhettningen och känsligheten hos Alutoppar så blir det kanske lite mindre tryck på vissa ställen av topp-packningen varvid någon liten skada kanske uppstår men inte tillräckligt stor för några uppenbara följdsymptom just då. Kanhända att kylproblemen sedan fixas och problemet med packningen uppenbaras först många mil senare? Svekke |
|
|
Ja låter som en teori, men ett noga utfört komp test efter överhettad motor borde väl avslöja en sån skada? //MVH Lundin |
|
|
Spekulation: Tror att komptest kanske inte ser försvagningar innan de så att säga uppenbarar sig på allvar. Kan hända också att diverse frakturer är tempberoende. Läst att t.ex. sprickor i toppar ibland är täta ibland inte beroende på motortemp. Om jag skulle köpa M5:a som gått 10,000+ mil så skulle jag vara intresserad av att se kvitton på byte på de grejer som är potentiellt farliga för motorn om de inte fungerar: vattenpump gärna innan det gått sönder, lambda, lmm, byte bränslefilter ev. pump etc. Höra med ägaren *innan köp* om eventuell tidigare överhettningsproblematik. Trots allt så verkar det verkligen höra till undantagen att det är problem med M5-motorn så det är ju ingen ide att oroa sig i onödan. Vi med 540 motorn (m62) har ju vissa problem som M5 (s62) inte verkar ha: t.ex. problem med röranslutning till kylaren som vittrar sönder och dåligt fastsatt oljepump främst på de äldre m60. Svekke |
|
|
|
|
Du måste vara en registrerad användare för att kunna göra inlägg här.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.
Klicka här för att registrera dig. Registreringen är gratis.
Är du redan användare? Logga in i menyn.